Jag tror att väldigt många känner någon som arbetar inom bilindustrin eller som på något sätt har koppling till den. Jag känner främst till en del om Volvo, inte så mycket om Saab. Ända sedan Volvo blev amerikanskt så har det pratats om hur resurser går från Volvo till Ford, både bland anställda på golvet och bland dem med högre befattning. Volvo skapar jobb så att de anställda får lön och kan betala skatt, men själv är inte Volvo någon god skattebetalare. Det ser man om man förstår siffrorna bakom de olika posterna i boksluten.
Nog har Volvo fått stöd utav skattepengar genom åren. Där de vill förlägga någon verksamhet är det inga problem med att få till vägbyggen och annat, vilket naturligtvis är helt rätt. Det som jag tycker är mindre bra är när arbetsförmedlingen har stått för utbildning riktad direkt till Volvo och där man utbildar långt fler än vad som kommer att bli anställda för att Volvo ska kunna handplocka några stycken. Volvo är väl omhändertaget med skattemedel på många sätt utan att själv vara någon god skattebetalare.
Om det handlar om arbetstillfällen för att människor ska få lön och betala skatt så finns det ju andra branscher. Det behövs byggas ålderdomshem tex. Det ger byggarebetare arbete och senare anställda där. De betalar skatt och konsumerar också. Det finns många andra branscher att satsa på.
Om man öser in pengar i utländska bolag så kan man ju verkligen snacka om bilindustrin som en tärande sektor.
|