CITAT (*Ulrica* @ 11-12-2008, 16:44)

Nu när ni ändå diskuterar pannor här. Vi har en halvgammal gjutjärnspanna där
allting bränner fast direkt och gör det helt
omöjligt att steka en andra omgång utan att skrapa (hacka) och diska. Den är helt värdelös! Eller gör vi något fel???
Jag tänkte köpa en ny i julklapp men jag vill ju inte ha en till som är lika värdelös. Är det skillnad på gjutjärn och gjutjärn? Den vi har är en Gastrolux Titan 2001 så det är ju ingen billig skitpanna precis...
Blir lite osäker nu... kanske det är någon sorts beläggning på pannan jag har och att den har "tagit slut"....

Jo ser du, Gastroluxpannor är inte av gjutjärn. Dom är av bl.a. aluminium och har en "nonstick"-beläggning - populärt kallat teflonpanna. Här ser du hur dom tillverkas
http://www.youtube.com/watch?v=app340V2LZQEn gjutjärnspanna är tung och outslitlig - mamma har haft sin ena panna sedan hon gifte sig 1949 och den andra skaffade pappa 1935. Syns knappt nån nötning på dom - mer än att den äldstas handtag är lite trasigt.
Gjutjärnspannor är helt oslagbara att steka i bara man sköter dom rätt - ser till att den inte bränns torr, oljar in den ibland, rengör den genom att värma upp o sedan skrubba ur med hett vatten. Skulle den brännas, så värm upp en aning och olja in rikligt, låt svalna sakta.
Jag fick tag på en stekgryta i gjutjärn på en loppis. Rostig och dan var den, men jag gick loss med svinto på insidan, skjöljde ur mycket noga, värmde och oljade in. Den är hur bra som helst nu! Ett riktigt äkta fynd, bara 30 kr för en gryta som är guld värd!