CITAT (Betty @ 11-12-2008, 14:41)

Jag tycker att det är rätt självklart att man inte skakar en gjutjärnsstekpanna om man har den på en glashäll, vare sig det är induktionshäll eller inte... Förvånar mig inte alls att det har blivit repor då...
Det här är induktion, så här funkar det:
Länk 
Tack för länken Betty! Efter flera timmars sökande så visar det dig att det inte alls är induktionshäll vi har ( trots att det står så på vår räkning från leveransen ). Vi har en keramisk glashäll

. Så här står det i deras rekomendation:
CITAT
( Kastrullens eller stekpannans undersida bör i kallt tillstånd vara lätt inåtböjd, eftersom den i varmt tillstånd böjer sig utåt. Undersidan lägger sig då plant mot spishällen varvid värmeenergin leds vidare på bästa sätt. Kastrullens eller stekpannans undersida skall passa med kokzonens diameter.
För att undvika repor på Ceranhällen rekommenderar vi er att användakastruller och stekpannor med plan yta.
Den optimala bottentjockleken är för emaljerade kokkärl 2-3 mm och för rostfria kokkärl med sandwichbotten 4-6 mm.
l ).
Jag får ta mig en tankeställare vad det gäller mina gjutjärnsgrytor/pannor......................och självklart att man inte skakar en så tung sak på en häll. Det borde säga sig självt....................tycker jag
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!