CITAT (karlsdal @ 12-12-2008, 13:21)

Och anledningen till att Du skaffar får är Din egen, vill föda upp dem till slakt så gör det, vill du bara använda mjölken och ullen så gör det. Lyssna inte på andra.
Djur är bara objekt? Man kan skaffa dem och göra vad man vill med dem? Om man slaktar, tar ull eller mjölk är upp till en själv. Om man vill missköta sina djur så är det upp till en själv och oavsett vad man gör så har man rätt till det för att man äger djuret? Man behöver absolut inte ta hänsyn till det eller kanske tänka att djuret har en egen vilja?
Nu vet jag ingenting om att äga och sköta får men OM de inte lider av att man tar deras ull och om man tar överbliven mjölk så är det väl helt okej. Men jag tvivlar på att fåret vill dö för att hamna på en tallrik. Det jag frågade egentligen var hur man kunde göra så mot ett får som man lärt känna.
CITAT
Nauti: hypotetisk fråga Kan man mörda en morot?
Man kan ta livet av en morot, ja. Den lever ju. Men jag är övertygad om att den inte lider av det. Att djur har känslor, kan känna smärta och glädje det vet vi. Alla som har ett husdjur vet om det. En morot är inte mobil och liknar inte ett djur på något vis, att känna smärta, ha känslor m.m. skulle inte ha gynnat den på något vis under evolutionen. Att de inte är medvetna är väl också ganska lätt att anta. Att djur är det, det vet vi redan.
CITAT
Vi accepterar det val Du har gjort, varför kan inte Du acceptera vårt val?!
För att erat val leder till bland annat lidande och miljöförstöring. Mitt val leder till mindre lidande, bättre miljö samt en bättre hälsa.
CITAT
Jag ger fullständigt --- i om du tycker att jag är en mördare och sadist, för det är ju vad du säger.
Det är precis vad jag säger, kan du påstå någonting annat? Sedan att du ger fullständigt fan i vad jag tycker stämmer ju inte riktigt? Varför skulle du då bli så irriterad?

CITAT
Jag har heller inget behov av att försvara mig inför dina patetiska anklagelser
För att du inte kan komma med något argument utan måste acceptera att det jag säger är sant? Att du helt enkelt skiter i djurens bästa för att det skall gynna dig? Sedan så tycker jag att det ser ut som någon form av ett försvar kort efter du sagt att du inte skall göra det?
CITAT
Men bara för att du ska få rätt - jag ska äta köttet och det ska smaka mig väl även om du mår dåligt av det! Och hur du mår är inte min huvudvärk.
Det är inte jag som lider av det. Även om jag tycker att det är synd att folk tänker så. Det är fåret som blir lidande av det, och det skiter du i.
CITAT
Till personer som associerar köttätande med mord: Det finns en bok The Secret Life of Plants. Kanske du LasseB har läst den. Har ni hört kålhuvudet kvida när ni lägger det i kokande vatten? Tror ni inte moroten hade ett annat syfte än att skäras i bitar?
Som sagt, jag är ganska säker på att kålhuvuden inte kan känna smärta eller har ett medvetande. Men jag är säker på att djur kan det och har ett medvetande och även preferenser. Därför vore det oavsett om jag inte vet om moroten lider eller ej, ett bättre alternativ än kött.
Moroten har ett syfte, att föra sina gener vidare genom att föröka sig. Så helst skulle man väl fröa växten. Men eftersom den inte har något medvetande eller förmåga att känna lidande så betyder ju det att moroten inte blir lidande, medan vi vet att djur blir det, speciellt av köttindustrins djurhållning. Sedan miljöargumentet behöver jag väl inte ens gå in på, det har ni nog hört en del på sista tiden. Även om ni slagit bort det och låtsats som ingenting.
CITAT
Herre min skapare... vad ska vi äta??? help.gif
Det som leder till minst lidande, det som är bäst för miljön och det som är bäst för hälsan. Alltså, inte kött av något slag. Eftersom djuren lider, djuren proppas fulla med steroider och liknande. Eftersom kött- och animalieindustrin bidrar till 18% av växthusgasutsläppen. Eftersom regnskogar skövlas för att odla soja till djurfoder. Etc. etc.
Redigerat av Nauti: 13-12-2008, 13:36