CITAT (Fågelvägen @ 13-12-2008, 17:00)

Vilka generaliseringar, Nauti!
Jag har inte uppfattat Annika som en person som tänker missköta sina får, "proppa dem fulla med steroider och liknande" och "helt enkelt skiter i djurens bästa".
Inte matar man får med soja heller, de äter ju huvudsakligen gräs, ofta på magra och steniga betesmarker som inte går att odla t.ex. spannmål på.
Jag trodde inte någon skulle ta min kommentar om The Secret Life of Plants på fullt allvar. Jag ska försöka vara försiktigare i fortsättningen.
Eftersom Nauti betyder "Njut!" skulle det vara intressant att höra vad du Nauti njuter av?
Jag menar ju inte att hon tänker missköta sina får, det tror jag inte att hon tänker. Jag menar bara att många anser att de får göra vad de vill med sina djur, och missköta dem om de så vill. För att djur är ägodelar och man får behandla dem hur man vill, precis som med icke-levande saker. Jag tycker att det är fel att behandla djur hur som helst, bara för att de är djur. Jag vet inte vad som skiljer dem så mycket från oss att vi får behandla dem sämre än vi behandlar andra människor.
När jag pratade om soja så pratar jag inte om får. Jag talade då om köttindustrins sätt att behandla djur och de negativa effekterna av att äta kött. Självklart är det mycket bättre att äta får som man fött upp själv än att köpa kött i charken. Som sagt, frågan från början var hur man kan ha samvete att döda ett djur som man fött upp från att det var litet och sedan sätta sig ner och äta upp det. Jag förstår det inte som sagt. Kan man inte ha djuret och ta hand om det och vara glad över sällskapet i stället?

Det där med om morötter lever och om det inte är lika fel att äta upp dem är ett låter löjligt ja

Men vissa använder det som ett helt seriöst argument ibland när de argumenterar för sitt köttätande av någon anledning
Redigerat av Nauti: 13-12-2008, 20:24