CITAT (Fågelvägen @ 12-12-2008, 18:08)

Om stängsel: vi hade först Gunnebo galvaniserade fårnät med tryckimpregnerade stolpar på ungefär var 5 meter. Eftersom får alldeles speciellt gillar gräset på andra sidan stängslet så borrar de snabbt upp större hål i rutmönstret. Sedan kliver lamm ut och in...
Känner igen det där, vi har nog en sisådär 6-7000 meter Gunnebostängsel på tryckta stolpar. Förr hade vi pälsfår, och när man släpper in sådana odågor på ett nytt bete börjar de med att gå ett varv runt staketet och kolla vad som finns på ANDRA sidan staketet och gör vad de kan för att komma dit.
Då gällde det att staketet var rejält vill jag lova, när 100 får ställer sig till breds i varsin maska i nätet och pressar på allt vad de kan för att nå ett grästrå till på andra sidan staketet. Viktigast är att staketet är sträckt - stenhårt, för annars flyttar sig maskorna mycket lättare. För att staketet skall fortsätta att vara sträckt så länge som möjligt är det viktigt att hörn är rejält starka och att det är hyfsat rakt. Jag sträcker nätet med traktorn, då brukar det stå sig riktigt bra.
Numera har vi köttras (mest texel) istället, snacka om skillnad på mentalitet! När man släpper in flocken på nytt bete, STANNAR de där de står när man kallar tillbaka hunden, och sen sprider de sig långsamt som en solfjäder ut och ÄTER, de skiter fullständigt i hur det ser ut fem meter bort, det finns ju mat HÄR!

Behöver jag tala om att staketen har "degenererat" en hel del efter bytet av ras?
Man kan t.o.m. släppa in dem på nytt bete och SEN gå och laga staketet om det finns skador på det.
edit: Jag stavar som en kratta och sen blir det inte bättre av att tangenten för
A på mitt tangentbord behöver rejält med stryk för att reagera! (å andra sidan räcker det att jag snuddar vid
1 så blir det en hel radda!)
KAN det möjligen vara så att det börjar bli dags att byta laptop?
Redigerat av henriks: 14-12-2008, 10:44