CITAT (henriks @ 14-12-2008, 09:53)

GMO har väl ändå inte ett skit med regnskogsskövling att göra? jag är motståndare till allt vad GMO heter, men regnskogsskövlingen - den blir nog snarast STÖRRE utan GMO, eftersom det då behövs mer areal för samma mängd skörd. Det som behövs är att man utnyttjar de mark och näringsresurser som finns tillgängligt bättre: Växelbruk med varierande gröda, återföring av näringsämnen (tänker främst på avloppsslam), mer kunskap om vilken påverkan människan har på ekosystemet osv.
Men GMO-soja är framställt för att klara av de bekämpningsmedel som inte kan användas på vanlig soja. Det har också någonting med plöjning att göra. Man behöver tydligen inte plöja innan man odlar med GMO-soja. När man sedan skördat sojan ligger massor av bekämpningsmedel kvar i marken och man skövlar skog för att få tag på nya odlingsarealer. Detta kanske främst gäller de illegala sojaodlingarna. Jag kan inte mycket om det men jag vet att jag har läst om att GMO-sojan har mer negativa effekter än den vanliga.
CITAT
Du är vegan fullt ut? äter inte ägg, dricker inte mjölk osv?
Motsätter dig när andra i din omgivning vill äta kött?
Varför har du då köttätande växter som vi kunnat läsa om i en annan tråd? Eller har du satt nät runt dem så att inte de stackars flugorna riskerar att bli uppätna?
Ja, jag är vegan.
Jag gillar såklart inte när folk äter kött nej. Om folk visste vad de faktiskt åt skulle de nog inte ha så gott samvete.
Om jag odlar köttätande växter eller inte är väl ganska ointressant. Det har ju inte mycket med mig och min livsstil att göra förutom att jag gillar att odla litet annorlunda växter. Jag har mina köttätande växter i ett terrarium. Dit in lär det inte komma några flugor. De klarar sig ändå, och jag klarar inte av att mata dem med levande insekter

Så jag matar dem bara om jag hittar redan döda insekter

CITAT
Under de ca 30 år som vi hade får mötte vi inte en enda gång sådana hätska attityder som Nauti uttryckt här. Respekt mötte vi för det jobb vi lade ner på att fåren skulle ha det bra, uppmuntran, glädje och en sund matlust visade både lantbrukare och stadsbor.
Jag har bara frågat hur man klarar av att mörda fåren när man fött upp dem och lärt känna dem ju. Om du lade ner sådant jobb på att fåren skulle ha det bra så måste du väl velat dem väl. Mördar man dem då när de blivit stora bara för att man vill äta upp dem? Hur klarar man av det, tänker man inte på djuret när det levde när man sitter där och äter, och får man inte samvestkval? Det är ju det som jag inte förstår. Jag har sagt flera gånger att det ni gör är mycket bättre än att köpa fårkött i charken.