CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 22:01)

I naturen gäller regeln: Äta eller ätas, eller möjligen att försöka undvika att ätas. En del djur äter växter, andra äter dessa djur. That´s life. En del djur äter både växter och andra djur, vi är ett sådant djur. En del av naturen helt enkelt.
Eskimåerna lever i stort sett bara av animalisk föda, vad skall dom odla bland isbergen? Våra samer lever också av mycket kött, skall man förbjuda dom att göra det? Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige. Människan kan inte som gräsätarna producera protein och andra oundvikliga näringsämnen av gräs. Det är synd om dig Nauti, mer synd än om djuren du ömmar så för.
Att driva upp djur, ignorera deras krav på miljö och behandla dem dåligt, för att sedan äta upp dem är naturligt? Att proppa dem fulla med tillväxthormoner så att immunförsvaret bryts ner så att man i sin tur får stoppa dem fulla med antibiotika är naturligt? Att systematist tortera och mörda djur för egen njutnings sull, är det naturligt? Vi behöver inte kött, ägg eller mjölk för att leva. Faktiskt så är en vegansk kost hälsosammare. Allt det handlar om är en dålig vana som folk inte vill bryta, för att de tycker att det smakar gott helt enkelt. Ingenting med köttindustrin är naturligt, och det kan du knappast påstå.
De flesta djur har heller inget val, de handlar på instinkt och känner inte till begreppet etik och moral. Sedan att de kan fatta val när det gäller andra saker och har preferenser, det vet jag. Men de kanske inte har förmågan att tänka på andra djurs lidande, men det har vi. Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp. Vi är heller inte begränsade till att känna empati med vår egen art. Många har starka band till sina husdjur. Däremot har folk svårt att relatera köttet de äter till sina husdjur och att de faktiskt sitter och äter på delar av en en gång levande levande kännande individ, precis som familjens katt Pelle.
Om saker som sedan är naturliga är negativa för andra och vi kan påverka dem. Varför skulle vi inte ta chansen att göra det? För att vi skapat ett system som ser ut som det gör betyder det att det inte finns plats för positiva förändringar? Är inte ett val som leder till minskat lidande ett bra val? Jag har nämnt det förut, men om vi slutar äta kött, ägg och mjölk så bidrar vi till positiva saker för miljön, för våran hälsa och för djuren. Det är absolut någonting jag tycker att vi skall eftersträva oavsett om det är naturligt eller inte.
Det sista tänker jag inte kommentera. Läs det tidigare jag skrivit. Proteine är inte det minsta problem att få i sig. Och jag behöver inte din medömkan, jag klarar mig finfint som vegan och jag har gott samvete också