Jag märkte också med förfäran hur mycket dyrare Granngårdens solrosfrön blivit sedan i fjol. Granngården säljer fortfarande mest strimmiga solrosfrön fast de helsvarta fröna har högre fetthalt. Synd att "allmänheten" tycks föredra strimmiga solrosfrön.
Tack och lov finns talgbollarna i storförpackning, men inte blir det billigt heller. Här är ett par fågelmatstips, men tyvärr har jag inte räknat ut om de blir billigare än solrosfrön och talgbollar.
Enligt Niklas Aronssons bok MATA FÅGLAR kan man mycket väl kan mata fåglar med margarin. Att fåglar inte tål salt är en gammal fördom - stämmer inte. T.o.m. rester av julskinka kan kan erbjuda fåglarna.
Vi brukar kleta in små klickar av billigt margarin i barken på en gammal tall. Koltrasten, som inte klättrar på trädstammar, pickar snabbt i sig ett par klickar längst ner, hackspettarna, nötväckan och alla mesarna får sin servering högre upp. Skatorna, alltid lika vaksamma, kan inte sitta på trädstammar, så de kommer inte åt alla godsakerna. I margarinet kan man blanda in krossade jordnötter, finhackad ost och solrosfrön.
I Hötorgshallen (och liknande) brukar man kunna köpa osaltad fläsksvål och talg i rejäla bitar. Svålen kan man surra fast ordentligt runt en liten trädstam. Väldigt populärt bland hackspettarna - och mesarna, om de kommer åt mellan hackspettarnas måltider. För talgen kan man virka en liten nätpåse, ungefär som mormorsmors lökpåse, fast mindre.
Små flisor av ostkanter gillas speciellt av talgoxarna. I somras var det några talgoxar som åt ostbitar ur handen. Alltför vällagrad (=stenhård) gouda är lite för svårpickad, men port salut och emmental räknas som fynd. Köper man billig hushållsost som julgodis

åt fåglarna är det bra att kolla fetthalten - ingen idé att köpa en mager ost åt mesarna.
Kokosfett har jag prövat, men det var ingen som gillade det riktigt.