CITAT (*Stintan* @ 16-12-2008, 10:46)

Humla, ganska ofta tycker jag faktiskt att även människornas beteenden tyder på "avsaknad av empati".
Tror inte att djuren tänker som vi men jag tror inte heller att de helt saknar empatisk förmåga.
Håller helt med, många människor verkar ha svårt för empati.
CITAT (MimmiH @ 16-12-2008, 11:05)

Det är inget som motsäger förmågan att ha empati. Människor gör också en massa egoistiska beteenden. Vid begränsad tillgång på mat tar även människor mat från varandra!
Absolut, människor är långt ifrån alltid empatiska. Jag tänker dock att människor ju ganska ofta visa på empatiskt beteende - delar med sig och gör gott för andra. Om jag ska återgå till exemplet min marsvinflock, så har jag aldrig sett ett marsvin dela med sig av sin mat eller hämta mat åt någon annan. Kvittar om det är marsvinsunge eller en gammal "marsvinstant" de tar ifrån, bara de själva får maten. De verkar inte kunna sätta sig in i att den andra är i större behov av maten, eller inte klarar av att hämta den/nå den.
Jätteintressant diskussion, som sagt vet jag inte om djur har möjlighet till empatisk förståelse/handlande, det är intressant att diskutera.