CITAT (karlsdal @ 15-12-2008, 12:14)

Annika: Måste bara berätta lite om min granne som hade får. (Han är 90 år nu och sålde de sista i somras...) Han hade ingen stor besättning utan mer till husbehov, ett 10-tal kanske. De fick gå lösa, men de höll sig alltid i närheten av gården. Jag tror att han gav dem något extra foder varje kväll, så de gick alltid tillbaka till ladugården då. Tänk att bo så.
Ett annat tips jag läst om stängsel, sätt nätet på insidan av stolparna (inifrån hagen sett) Annars kommer de snart på att det går att stånga på nätet så släpper det från stolparna och sedan är det bara att knalla ut...
Och ja, det var ett Värmlandsfår på bilden

Jag tycker att de ser så mysiga ut, allt från brun, till beige, till mörkt grå, lite extra fluffiga. Och så kommer de att passa bra hemma hos oss, den lilla mark-biten vi ska köpa till består mest av skog och de är en skogs-får variant.
Ja vi bor i en liten stuga i en glänta mitt i skogen men här finns inget hus där får kan hållas tyvärr. Det skulle ha varit perfekt att få sitta på trappen och titta ut över fårhagen där de lugnt går och betar. Det skulle ha passat alldeles utmärkt med en skogsras.
Jasså fårskallarna är läraktiga minsann!?

Vilken tur att vi är det också!
Ja jag var ut och läste om skogsfåren och det var riktigt intressant. Eftersom somliga raser är på väg att försvinna kan man kanske gör en insats för att hjälpa till att bevara dem.
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2008, 15:09)

Nauti!
Du har framfört dina åsikter. Annika har bett om tips hur man föder upp får. Ytterligare inlägg från din sida lär knappast tillföra något i denna fråga.
Jag föreslår att du tar upp dina djuretiska spörsmål i en annan för ändamålet mer lämplig tråd, eller skapar en egen tråd för ändamålet.
Tack för försöket!