CITAT (Nauti @ 13-12-2008, 23:51)

Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhus helt utan problem. Att de skulle smaka mindre tror jag inte har med att de odlats inomhus att göra. Jag kan inte förstå varför det skulle göra någon skillnad. Det beror med största sannolikhet på ljuset och näringen. Det man vattnar plantan med påverkar ju jättemycket.
Ätbara växter som odlats i hydro påstås ju vara överlägset både vad gäller smak och näringsinnehåll. Sålänge du ser till att du ger plantan vad den vill ha så kommer du nog att få ut det du vill ha.
Sedan om det är som flaxss säger det vet jag inte. Jag har aldrig experimenterat med näring för att se hur det påverkar smaken. Men i somras odlade jag massor med timjan i en balkonglåda. Där gödslade jag ganska mycket och jag tyckte det smakade gott av det. Timjan är litet av min favoritkrydda så den har gått åt och jag tyckte den smakade mer och godare än den köpta i alla fall.
det är fantastiskt att du har odlat timjan och Rosmarin inne åretrunt. ja första ''året'' går jätte bra. du för däremot stora problem när vintern kommer och nästa år. alltså det funkar INTE att odla rosmarin och timjan inne åretrunt som fleråriga växter.
Smaken på såkallade medelhavs kryddor blir bättre desto soligare och torrare och varmare dom står! ta och smaka och lukta på en kvist timjan som växer i Italien och smak på en som är odlad i närings flöde och Hydro inne du kommer få en STOR skillnad och en smak explosion från den från Italien. därför odlar du dom inne så får dom inte den solen och friska luften som dom får ute plus en viktig sak ute VÄXLANDE TEMP vilket förbättrar smaken på plantorna som man inte får inne. och plantan hälsa blir dubbelt så bättre ute och också det ger bättre smak.
jag TYCKER inte att växter som odlas i hydro är bättre i smak och kvalité. jag känner knappt smak på timjan som odlas i näringslösning! tycker den är vattnig och smaklös och ingen kraft , som när jag ska ta timjan till maten på vintern så får jag köpa butiks plantor och jag får nästan klippta ner hela men på sommaren när jag hart färskt ute räcker det med 1 eller 3kvistar.