CITAT (Rosmarin @ 18-12-2008, 10:19)

Det GåR att odla dem på andra sätt också, visst gör det det. Men även om plantorna blir fina (om man har tur) så är det ändå inte samma smak och doftupplevelse tycker jag.
Det lär ju knappast handla om tur eftersom nästan all kommersiellt odlade kryddor är hydroodlade. Jag vet som sagt ingenting om smaken. Men bara för att den naturligt växer i medelhavsregioner så betyder det inte att det är optimala förhållanden för dem. Jag kan omöjligt se hur optimala förhållanden ens skulle vara att odla i jord. Inomhus har man så mycket större kontroll över tillväxtfaktorerna som sagt. Om det är smaken man går efter däremot så är det mycket möjligt att jordodlade kryddväxter ger en godare smak.
CITAT
snälla lägg ner dina fula smiles! det du skrev att plantans hälsa inte är bättre ute !! det är det roligaste jag hört på länge. tror du allvar på det du nyss skrev? eller skämtar du med mig. jag tror dom flesta håller med mig om att plantan mår bättre ute odlad som i kruka eller i mark. en kryddplanta som är inne (vi säger rosmarin,timjan) som får mycket vatten och näring och sämre sol blir VÄLDIGT långa och får hög tillväxt dvs långt mellan noderna och långa skott och även om deras rötter fyller krukan så är dom inte särskilt starka rötter. en planta som växer ute blir knubbig och fin och får kraftiga blad och skott DET ÄR DET MAN VILL HA!!!!!!! åtminstone rosmarin och timjan blir väldigt klena inne.
Du behöver ju inte bli irriterad för att jag använder smileys, men jag får väl låta bli om du är så lättirriterad.
Självklart mår plantan bättre under optimala förhållanden, d.v.s. i hydroodling där man kan kontrollera ljus, temperatur, luftfuktighet, pH, EC, KH etc. Det känner alla som odlat i hydro till och många som testat hydro har helt gett upp jordodlingar. Därför att man ser en enorm skillnad på tillväxt och skörd.
Sedan tror jag att du inte har någon som helst erfarenhet av inomhusodling, om du säger sådär. Jag pratar inte om att ha en kruka på fönsterkarmen. De får mycket vatten och näring, ja, skulle det vara negativt? Mina plantor inomhus är varken rangliga, långa eller har långt mellan noderna, tvärtom så är de mycket mer kompaktare och har ett mer utvecklat bladsystem än de utomhusodlade.
Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar med inomhusodling heller. Plantorna får mer ljus än de får utomhus, de får rätt mängd näring och jag kan reglera pH-värdet, de får ett mycket större rotsystem, de får större tillväxt p.g.a. att de slipper leta näring. När du säger sämre sol förstår jag absolut inte vad du menar, de får ingen sol alls ju? Korta, kompakta, knubbiga, med fina och kraftiga blad tycker jag låter som någonting man får ut inomhus. Utomhusodlade grejor kan ju aldrig bli lika fina eftersom man inte råder över alla faktorer som påverkar plantan på något sätt.
CITAT
läs noga här - Den optimala miljön för kryddor är ute. och jag kan det här med kryddor och är rätt så säker
på min sak och har odlat kryddor rätt så länge
Om du talar om smak, så kan jag inte säga emot dig eftersom jag inte vet. Men man kan inte få en optimal miljö för växter i naturen, eftersom man inte råder över alla faktorer som sagt. Sedan vet jag itne om du har några erfarenheter av hydro, men jag skulle gissa på att du inte har det?
Jag vet att du kan en hel del om odling och jag tvivlar inte på att du är duktig att odla kryddväxter. Du verkar kunna odla det mesta och jag vet ju inte hur det står till med smak, jag får göra ett experiment till sommaren. Men jag tror bara inte att du har insett alla fördelar med hydroodling. För plantans hälsa kan jag inte hålla med om över huvud taget om att den skulle vara bättre utomhusodlat än i hydro. Sedan behöver du ju inte bli irriterad för att jag inte håller med, du föredrar väl att odla i jord och prioriterar smak framför tillväxt medan jag föredrar att odla i hydro och inte har några erfarenheter av smakskillnaden.
Redigerat av Nauti: 18-12-2008, 14:30