Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla kryddor inomhus, Smaklösa kryddor
          erikhp
          Inlägg 11-12-2008, 13:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 20 050

Hej!
          Mitt första inlägg här.
          Jag odlade i våras dill och persilja från frö i varsin kruka i mitt fönster. Dom växte på bra men smakade/luktade väldigt lite. Vad kan detta berott på? Jag vattnade plantorna med vatten med jämna mellanrum men gödslade ingenting utöver det. Är nu sugen på att odla lite mer örter, kanske rosmarin eller timjan men har blivit en smula opeppad pga mitt tidigare missöde.
          Tar tacksamt emot tips och ideér kring detta ämne!

MVH /Erik

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Nauti
          Inlägg 13-12-2008, 23:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhus helt utan problem. Att de skulle smaka mindre tror jag inte har med att de odlats inomhus att göra. Jag kan inte förstå varför det skulle göra någon skillnad. Det beror med största sannolikhet på ljuset och näringen. Det man vattnar plantan med påverkar ju jättemycket.

Ätbara växter som odlats i hydro påstås ju vara överlägset både vad gäller smak och näringsinnehåll. Sålänge du ser till att du ger plantan vad den vill ha så kommer du nog att få ut det du vill ha.

Sedan om det är som flaxss säger det vet jag inte. Jag har aldrig experimenterat med näring för att se hur det påverkar smaken. Men i somras odlade jag massor med timjan i en balkonglåda. Där gödslade jag ganska mycket och jag tyckte det smakade gott av det. Timjan är litet av min favoritkrydda så den har gått åt och jag tyckte den smakade mer och godare än den köpta i alla fall.

Redigerat av Nauti: 13-12-2008, 23:53

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-12-2008, 00:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Nauti @ 13-12-2008, 23:51) *
          Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhus helt utan problem. Att de skulle smaka mindre tror jag inte har med att de odlats inomhus att göra. Jag kan inte förstå varför det skulle göra någon skillnad. Det beror med största sannolikhet på ljuset och näringen. Det man vattnar plantan med påverkar ju jättemycket.

Ätbara växter som odlats i hydro påstås ju vara överlägset både vad gäller smak och näringsinnehåll. Sålänge du ser till att du ger plantan vad den vill ha så kommer du nog att få ut det du vill ha.

Sedan om det är som flaxss säger det vet jag inte. Jag har aldrig experimenterat med näring för att se hur det påverkar smaken. Men i somras odlade jag massor med timjan i en balkonglåda. Där gödslade jag ganska mycket och jag tyckte det smakade gott av det. Timjan är litet av min favoritkrydda så den har gått åt och jag tyckte den smakade mer och godare än den köpta i alla fall.

det är fantastiskt att du har odlat timjan och Rosmarin inne åretrunt. ja första ''året'' går jätte bra. du för däremot stora problem när vintern kommer och nästa år. alltså det funkar INTE att odla rosmarin och timjan inne åretrunt som fleråriga växter.

Smaken på såkallade medelhavs kryddor blir bättre desto soligare och torrare och varmare dom står! ta och smaka och lukta på en kvist timjan som växer i Italien och smak på en som är odlad i närings flöde och Hydro inne du kommer få en STOR skillnad och en smak explosion från den från Italien. därför odlar du dom inne så får dom inte den solen och friska luften som dom får ute plus en viktig sak ute VÄXLANDE TEMP vilket förbättrar smaken på plantorna som man inte får inne. och plantan hälsa blir dubbelt så bättre ute och också det ger bättre smak.

jag TYCKER inte att växter som odlas i hydro är bättre i smak och kvalité. jag känner knappt smak på timjan som odlas i näringslösning! tycker den är vattnig och smaklös och ingen kraft , som när jag ska ta timjan till maten på vintern så får jag köpa butiks plantor och jag får nästan klippta ner hela men på sommaren när jag hart färskt ute räcker det med 1 eller 3kvistar.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 18-12-2008, 10:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (flaxss @ 14-12-2008, 00:13) *
          Smaken på såkallade medelhavs kryddor blir bättre desto soligare och torrare och varmare dom står! ta och smaka och lukta på en kvist timjan som växer i Italien och smak på en som är odlad i närings flöde och Hydro inne du kommer få en STOR skillnad och en smak explosion från den från Italien. därför odlar du dom inne så får dom inte den solen och friska luften som dom får ute plus en viktig sak ute VÄXLANDE TEMP vilket förbättrar smaken på plantorna som man inte får inne. och plantan hälsa blir dubbelt så bättre ute och också det ger bättre smak.

Dessa kryddors förutsättningar att växa och må bra är utvecklade naturligt i medelhavsklimat och om man vill att de ska frodas och må bra bör man, precis som Flaxss skriver, försöka ge dem förutsättningar som påminner om deras ursprungsmiljö. Kryddorna som får sol, vind, värme, frisk luft och vind och får sin naturliga vintervila ÄR X gånger godare och intensivare i smaken än alla övriga alternativ tycker jag också.

Det GåR att odla dem på andra sätt också, visst gör det det. Men även om plantorna blir fina (om man har tur) så är det ändå inte samma smak och doftupplevelse tycker jag.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Nauti
          Inlägg 18-12-2008, 14:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Rosmarin @ 18-12-2008, 10:19) *
          Det GåR att odla dem på andra sätt också, visst gör det det. Men även om plantorna blir fina (om man har tur) så är det ändå inte samma smak och doftupplevelse tycker jag.
          Det lär ju knappast handla om tur eftersom nästan all kommersiellt odlade kryddor är hydroodlade. Jag vet som sagt ingenting om smaken. Men bara för att den naturligt växer i medelhavsregioner så betyder det inte att det är optimala förhållanden för dem. Jag kan omöjligt se hur optimala förhållanden ens skulle vara att odla i jord. Inomhus har man så mycket större kontroll över tillväxtfaktorerna som sagt. Om det är smaken man går efter däremot så är det mycket möjligt att jordodlade kryddväxter ger en godare smak.

CITAT
          snälla lägg ner dina fula smiles! det du skrev att plantans hälsa inte är bättre ute !! det är det roligaste jag hört på länge. tror du allvar på det du nyss skrev? eller skämtar du med mig. jag tror dom flesta håller med mig om att plantan mår bättre ute odlad som i kruka eller i mark. en kryddplanta som är inne (vi säger rosmarin,timjan) som får mycket vatten och näring och sämre sol blir VÄLDIGT långa och får hög tillväxt dvs långt mellan noderna och långa skott och även om deras rötter fyller krukan så är dom inte särskilt starka rötter. en planta som växer ute blir knubbig och fin och får kraftiga blad och skott DET ÄR DET MAN VILL HA!!!!!!! åtminstone rosmarin och timjan blir väldigt klena inne.
          Du behöver ju inte bli irriterad för att jag använder smileys, men jag får väl låta bli om du är så lättirriterad.

Självklart mår plantan bättre under optimala förhållanden, d.v.s. i hydroodling där man kan kontrollera ljus, temperatur, luftfuktighet, pH, EC, KH etc. Det känner alla som odlat i hydro till och många som testat hydro har helt gett upp jordodlingar. Därför att man ser en enorm skillnad på tillväxt och skörd.
          Sedan tror jag att du inte har någon som helst erfarenhet av inomhusodling, om du säger sådär. Jag pratar inte om att ha en kruka på fönsterkarmen. De får mycket vatten och näring, ja, skulle det vara negativt? Mina plantor inomhus är varken rangliga, långa eller har långt mellan noderna, tvärtom så är de mycket mer kompaktare och har ett mer utvecklat bladsystem än de utomhusodlade.

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar med inomhusodling heller. Plantorna får mer ljus än de får utomhus, de får rätt mängd näring och jag kan reglera pH-värdet, de får ett mycket större rotsystem, de får större tillväxt p.g.a. att de slipper leta näring. När du säger sämre sol förstår jag absolut inte vad du menar, de får ingen sol alls ju? Korta, kompakta, knubbiga, med fina och kraftiga blad tycker jag låter som någonting man får ut inomhus. Utomhusodlade grejor kan ju aldrig bli lika fina eftersom man inte råder över alla faktorer som påverkar plantan på något sätt.

CITAT
          läs noga här - Den optimala miljön för kryddor är ute. och jag kan det här med kryddor och är rätt så säker
          på min sak och har odlat kryddor rätt så länge
          Om du talar om smak, så kan jag inte säga emot dig eftersom jag inte vet. Men man kan inte få en optimal miljö för växter i naturen, eftersom man inte råder över alla faktorer som sagt. Sedan vet jag itne om du har några erfarenheter av hydro, men jag skulle gissa på att du inte har det?

Jag vet att du kan en hel del om odling och jag tvivlar inte på att du är duktig att odla kryddväxter. Du verkar kunna odla det mesta och jag vet ju inte hur det står till med smak, jag får göra ett experiment till sommaren. Men jag tror bara inte att du har insett alla fördelar med hydroodling. För plantans hälsa kan jag inte hålla med om över huvud taget om att den skulle vara bättre utomhusodlat än i hydro. Sedan behöver du ju inte bli irriterad för att jag inte håller med, du föredrar väl att odla i jord och prioriterar smak framför tillväxt medan jag föredrar att odla i hydro och inte har några erfarenheter av smakskillnaden.

Redigerat av Nauti: 18-12-2008, 14:30

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-12-2008, 15:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 14:27) *
          Det lär ju knappast handla om tur eftersom nästan all kommersiellt odlade kryddor är hydroodlade. Jag vet som sagt ingenting om smaken. Men bara för att den naturligt växer i medelhavsregioner så betyder det inte att det är optimala förhållanden för dem. Jag kan omöjligt se hur optimala förhållanden ens skulle vara att odla i jord. Inomhus har man så mycket större kontroll över tillväxtfaktorerna som sagt. Om det är smaken man går efter däremot så är det mycket möjligt att jordodlade kryddväxter ger en godare smak.

Du behöver ju inte bli irriterad för att jag använder smileys, men jag får väl låta bli om du är så lättirriterad.

Självklart mår plantan bättre under optimala förhållanden, d.v.s. i hydroodling där man kan kontrollera ljus, temperatur, luftfuktighet, pH, EC, KH etc. Det känner alla som odlat i hydro till och många som testat hydro har helt gett upp jordodlingar. Därför att man ser en enorm skillnad på tillväxt och skörd.
          Sedan tror jag att du inte har någon som helst erfarenhet av inomhusodling, om du säger sådär. Jag pratar inte om att ha en kruka på fönsterkarmen. De får mycket vatten och näring, ja, skulle det vara negativt? Mina plantor inomhus är varken rangliga, långa eller har långt mellan noderna, tvärtom så är de mycket mer kompaktare och har ett mer utvecklat bladsystem än de utomhusodlade.

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar med inomhusodling heller. Plantorna får mer ljus än de får utomhus, de får rätt mängd näring och jag kan reglera pH-värdet, de får ett mycket större rotsystem, de får större tillväxt p.g.a. att de slipper leta näring. När du säger sämre sol förstår jag absolut inte vad du menar, de får ingen sol alls ju? Korta, kompakta, knubbiga, med fina och kraftiga blad tycker jag låter som någonting man får ut inomhus. Utomhusodlade grejor kan ju aldrig bli lika fina eftersom man inte råder över alla faktorer som påverkar plantan på något sätt.

Om du talar om smak, så kan jag inte säga emot dig eftersom jag inte vet. Men man kan inte få en optimal miljö för växter i naturen, eftersom man inte råder över alla faktorer som sagt. Sedan vet jag itne om du har några erfarenheter av hydro, men jag skulle gissa på att du inte har det?

Jag vet att du kan en hel del om odling och jag tvivlar inte på att du är duktig att odla kryddväxter. Du verkar kunna odla det mesta och jag vet ju inte hur det står till med smak, jag får göra ett experiment till sommaren. Men jag tror bara inte att du har insett alla fördelar med hydroodling. För plantans hälsa kan jag inte hålla med om över huvud taget om att den skulle vara bättre utomhusodlat än i hydro. Sedan behöver du ju inte bli irriterad för att jag inte håller med, du föredrar väl att odla i jord och prioriterar smak framför tillväxt medan jag föredrar att odla i hydro och inte har några erfarenheter av smakskillnaden.

men nu ska jag försöka besvara det du skriver ( med nöd och näppe att jag orkar)

all kommersiellt odling av kryddor ÄR INTE HYDRO och det är inte ens nästan all , och var du fått det ifrån vet jag inte?

jag tycker du dra dig väldigt långt i från ämnet men visst , du själv verkar inte ha någon alls erfarenhet av hem odlade grönsaker eller kryddor vilket ger bättre smak och bra kvalite! att odlaren odlar grönsaker i hydro är ja för att få mängder med skörd hur smaken smakar kvittar. för att plantor odlas i hydro betyder dels inte att det är optimalt och bara för en planta blir hög bevisar det inte att den mår bra. som sagt plantor som odlas i hydro har till gång till mycket vatten och näring och SKJUTER i väg långa långa skott.

ja det är negativt för en del växter att få mycket vatten och näring både i smak och hälsa. jag tycker det är MYCKET KONSTIGT att du får mer kompakta plantor inne än ute och får mer utvecklat bladverk. men som sagt du själv verkar inte ha mycket erfarenhet av att odla ute i krukor,mark .

läs mitt andra svar. vad jag vet får alltid plantor bättre ljus ute än inne i ett fönster dessutom så skuggas rötterna ut vilket kan bli problem i ett fönster. som sagt som jag skrev innan en del vill inte ha mycket vatten och näring då mår dom dåligt rosmarin och timjan är bra exempel på kryddor som inte vill ha det.

nu talar vi om kryddor man odlar i trädgården eller inne i krukor. plantera du våra vanligaste medelhavs kryddor i skogen så kommer det nog inte gå så bra för dom nej. men det var inte ämnet heller.

ja jag har erfarenhet av att odla inne(även hydro) och ute och jag vet hur kryddorna smakar nere i medelhavsområdet då jag varit där och jag vet hur man bäst odlar kryddor för bäst tillväxt och bäst smak och jag har stor erfarenhet av att odla kryddor (medelhavskryddor är mitt område liksom).

och igen ämnet var ju inte att odla i hydro eller att få tillväxt utan att få plantorna att överleva inne med bra smak.

du kan göra ett roligt test köp en rosmarin eller timjan plantera den i en större kruka ge den kraftig jord och mycket näring och mycket vatten och ha den inne (åretrunt vinter som vår sommar som höst) och gör så i minst 3år när du gjort det så meddela mig resultatet jag vill då veta 1hur smaken blev 2hur tillväxten blev 3blommar den .

Nauti text är blå!

Redigerat av flaxss: 18-12-2008, 15:45

Citera

Inlägg i den här tråden
          erikhp   Odla kryddor inomhus   11-12-2008, 13:37
          flaxss   Hej! Mitt första inlägg här. Jag odlade i våra...   11-12-2008, 14:23
          flaxss   . det du kan testa inne är ju Chili,Paprika,Basili...   12-12-2008, 00:18
          Annetorp   Ge inte upp Erik. Trägen vinner. Försök med extra ...   11-12-2008, 21:53
          flaxss   Ge inte upp Erik. Trägen vinner. Försök med extra ...   11-12-2008, 22:24
          Bassam   Tack förfråga: Jag håller med mina kompisar, om du...   11-12-2008, 22:09
          erikhp   Tack för alla svar! Bor fn i studentkorridor s...   11-12-2008, 23:11
          uno   Tack för alla svar! Bor fn i studentkorridor s...   13-12-2008, 23:40
          Markus_H   Tack för alla svar! Bor fn i studentkorridor s...   14-12-2008, 00:02
          Rosmarin   Smörgåskrasse!!!! Går hur bra som ...   12-12-2008, 18:52
          Nauti   det är fantastiskt att du har odlat timjan och Ros...   18-12-2008, 05:05
          flaxss   Jag har odlat dem året runt ja, men inte flera år ...   18-12-2008, 12:08
          Annetorp   Varför inte kör i skift? Plantan får semester ute ...   17-12-2008, 23:44
          flaxss   Varför inte kör i skift? Plantan får semester ute ...   17-12-2008, 23:56
          Markus_H   En sak som inte kommit fram i diskussionen är hur ...   18-12-2008, 16:01
          Nauti   Jag tänkte på färska kryddor. Sallad odlas väl äve...   18-12-2008, 19:55
          flaxss   Jag tänkte på färska kryddor. Sallad odlas väl äve...   18-12-2008, 20:09
          Nauti   sallad är väl ingen krydda? och många många färska...   18-12-2008, 20:30
          flaxss   Jag vet inte varför jag nämnde sallad :P Jag har ...   18-12-2008, 20:55
          Bassam   Tack för frågan: Jag vet inte varför blir människo...   18-12-2008, 20:34
          Nauti   Tack för frågan: Jag vet inte varför blir människo...   18-12-2008, 20:44
          Annetorp   Hej Erik! Nu när du har frågat om att odla kry...   18-12-2008, 22:44
          Anki V   Hej Erik! Nu när du har frågat om att odla kry...   18-12-2008, 23:09
          flaxss   Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstr...   18-12-2008, 23:55
          Chamomille   Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstr...   19-12-2008, 00:02
          Markus_H   Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstr...   19-12-2008, 00:14
          flaxss   Vore det inte bättre att tipsa trådskaparen om hur...   19-12-2008, 00:20
          Nauti   det skulle jag också villa veta, hur man lyckas at...   19-12-2008, 13:49
          flaxss   Alla ställer nog inte samma krav på smak som du gö...   19-12-2008, 13:56
          Nauti   var det inte det som tråden handlade om?Att få dem...   19-12-2008, 14:37
          flaxss   det går att odla i fönster men jag ser ingen menin...   18-12-2008, 22:55
          flaxss   Hej! Mitt första inlägg här. Jag odlade i våra...   19-12-2008, 16:16
          Bassam   Hej På grund att du har inte plats ute så du kan o...   21-03-2010, 02:58
          flaxss   Hej På grund att du har inte plats ute så du kan o...   21-03-2010, 14:54
          Chamomille   Varför drar du upp en gammal tråd från 2008 nu ? n...   28-03-2010, 15:41
          flaxss   Vad gör du här själv då? tyvärr förstod jag inte ...   28-03-2010, 15:59
          cirre   När ska man ta ut kryddorna då, om man förkultiver...   21-03-2010, 11:12
          Åsa, mälardalen zon 2   Förkultiverade kryddväxter som du odlat inomhus är...   21-03-2010, 11:16
          officinalis   Nu vet jag inte vad gäller dill och persilja. Min ...   21-03-2010, 11:51
          Bassam   Hej Trädgård informationen ska bjuda dom om de är...   21-03-2010, 22:11
          marcus24   håller med Nauti! helt rätt! jag tror att ...   27-03-2010, 20:52
          flaxss   vad jag tycker är ganska uppenbart jag tycker (m...   27-03-2010, 21:42
          marcus24   visst alla kan odla hur dem vill, men jag vill bar...   27-03-2010, 22:11
          officinalis   Kan väl tillägga till diskussionen att viola, en f...   28-03-2010, 15:08
          Bassam   Hej odla i Hydro är bra om man har inte plats och...   28-03-2010, 19:37
          officinalis   Näringen i hydro bör vara komplett. Varningarna om...   28-03-2010, 20:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon