CITAT
all kommersiellt odling av kryddor ÄR INTE HYDRO och det är inte ens nästan all , och var du fått det ifrån vet jag inte?
Jag tänkte på färska kryddor. Sallad odlas väl även uteslutande i hydro.
CITAT
vad jag vet får alltid plantor bättre ljus ute än inne i ett fönster dessutom så skuggas rötterna ut vilket kan bli problem i ett fönster.
Vad pratar du om? Jag har inte pratat om att ha någonting i fönstret

Jag talar inte om någon budgetodling inomhus med något passivt hydrossytem ståendes på fönsterkarmen. 90000 lumen 18h per dag lär man ju knappast lyckas få till genom solljus. Rötterna skuggas då jag har ljustätat min behållare och har nog så pass mycket leca att ljuset inte tränger så långt ner i alla fall. Sedan är ju inte ljus skadligt för rötterna om man bara håller luftfuktigheten hög och förhindrar algtillväxten.
CITAT
som sagt som jag skrev innan en del vill inte ha mycket vatten och näring då mår dom dåligt rosmarin och timjan är bra exempel på kryddor som inte vill ha det.
Då är det väl bara att man ställer in timern så att plantan bevattnas mer sällan och späder ut näringslösningen? Det tycker inte jag låter som några problem.
CITAT
ja jag har erfarenhet av att odla inne(även hydro) och ute och jag vet hur kryddorna smakar nere i medelhavsområdet då jag varit där och jag vet hur man bäst odlar kryddor för bäst tillväxt och bäst smak och jag har stor erfarenhet av att odla kryddor (medelhavskryddor är mitt område liksom).
och igen ämnet var ju inte att odla i hydro eller att få tillväxt utan att få plantorna att överleva inne med bra smak.
du kan göra ett roligt test köp en rosmarin eller timjan plantera den i en större kruka ge den kraftig jord och mycket näring och mycket vatten och ha den inne (åretrunt vinter som vår sommar som höst) och gör så i minst 3år när du gjort det så meddela mig resultatet jag vill då veta 1hur smaken blev 2hur tillväxten blev 3blommar den .
Jag vet att du kan, du behöver inte upprepa det hela tiden

Däremot är jag intresserad av vad du har odlat i för hydrosystem.
Jag vet ju som sagt ingenting om smaken. Men de inomhusodlade kryddor jag har har jag varit nöjd med. Timjan har jag som sagt odlat en del eftersom det är min favoritkrydda. Rosmarin har jag bara odlat inomhus för att plantera ut.
Nej, men vi gled väl in på ämnet. Jag är ganska dålig på det här att hålla mig till vad tråden egentligen handlar om tror jag

Men de överlever ju inte bara inne, utan man kan även få dem att växa snabbare än utomhus. Åter igen, jag vet ingenting om hur det påverkar smaken, men jag är nöjd med mina inomhusodlade kryddor.
Eftersom jag använder odlingsbelysning så kvittar ju årstiden, eftersom jag inte sparat mina kryddväxter så länge utan klipper ner hela, tar sticklingar och börjar om.
Redigerat av Nauti: 18-12-2008, 19:57