Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla kryddor inomhus, Smaklösa kryddor
          erikhp
          Inlägg 11-12-2008, 13:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 20 050

Hej!
          Mitt första inlägg här.
          Jag odlade i våras dill och persilja från frö i varsin kruka i mitt fönster. Dom växte på bra men smakade/luktade väldigt lite. Vad kan detta berott på? Jag vattnade plantorna med vatten med jämna mellanrum men gödslade ingenting utöver det. Är nu sugen på att odla lite mer örter, kanske rosmarin eller timjan men har blivit en smula opeppad pga mitt tidigare missöde.
          Tar tacksamt emot tips och ideér kring detta ämne!

MVH /Erik

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Piccante
          Inlägg 18-12-2008, 16:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

En sak som inte kommit fram i diskussionen är hur man definierar "optimal". Optimala förhållanden sett till att nå så hög tillväxt som möjligt är givetvis att förse växten med kontinuerlig tillgång på ljus, vatten och näring.
          Men, hög näringsgiva (spec mkt kväve) ger stor tillväxt av biomassa men smak är något mer komplicerat att få fram. Många smakämnen i växter är sekundära ämnen som växterna bildar för olika ändamål som att motverka skadedjur, sjukdomar etc. Vissa studier visar att ekologiskt odlade växter får högre vitaminhalter då de triggas att bilda mer antioxidanter, vitaminer och andra substanser då de "får utstå" mer påfrestningar och måste stärka sig. Besprutade växter behöver inget "försvar" eftersom man gör deras eget kemiska försvar överflödigt då man besprutar. Sen är det en fråga om koncentration med. Smakämnena koncentreras mer i växter som växer naturligt ute men vattenhalten blir högre i de som aldrig får känna på torka och drivs upp i växthus och hydroodling.

Vild backtimjan är för övrigt riktigt god tycker jag när man hittar den ute på någon hed.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 18-12-2008, 19:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT
          all kommersiellt odling av kryddor ÄR INTE HYDRO och det är inte ens nästan all , och var du fått det ifrån vet jag inte?
          Jag tänkte på färska kryddor. Sallad odlas väl även uteslutande i hydro.

CITAT
          vad jag vet får alltid plantor bättre ljus ute än inne i ett fönster dessutom så skuggas rötterna ut vilket kan bli problem i ett fönster.
          Vad pratar du om? Jag har inte pratat om att ha någonting i fönstret tongue.gif Jag talar inte om någon budgetodling inomhus med något passivt hydrossytem ståendes på fönsterkarmen. 90000 lumen 18h per dag lär man ju knappast lyckas få till genom solljus. Rötterna skuggas då jag har ljustätat min behållare och har nog så pass mycket leca att ljuset inte tränger så långt ner i alla fall. Sedan är ju inte ljus skadligt för rötterna om man bara håller luftfuktigheten hög och förhindrar algtillväxten.

CITAT
          som sagt som jag skrev innan en del vill inte ha mycket vatten och näring då mår dom dåligt rosmarin och timjan är bra exempel på kryddor som inte vill ha det.
          Då är det väl bara att man ställer in timern så att plantan bevattnas mer sällan och späder ut näringslösningen? Det tycker inte jag låter som några problem.

CITAT
          ja jag har erfarenhet av att odla inne(även hydro) och ute och jag vet hur kryddorna smakar nere i medelhavsområdet då jag varit där och jag vet hur man bäst odlar kryddor för bäst tillväxt och bäst smak och jag har stor erfarenhet av att odla kryddor (medelhavskryddor är mitt område liksom).

och igen ämnet var ju inte att odla i hydro eller att få tillväxt utan att få plantorna att överleva inne med bra smak.

du kan göra ett roligt test köp en rosmarin eller timjan plantera den i en större kruka ge den kraftig jord och mycket näring och mycket vatten och ha den inne (åretrunt vinter som vår sommar som höst) och gör så i minst 3år när du gjort det så meddela mig resultatet jag vill då veta 1hur smaken blev 2hur tillväxten blev 3blommar den .
          Jag vet att du kan, du behöver inte upprepa det hela tiden tongue.gif Däremot är jag intresserad av vad du har odlat i för hydrosystem.

Jag vet ju som sagt ingenting om smaken. Men de inomhusodlade kryddor jag har har jag varit nöjd med. Timjan har jag som sagt odlat en del eftersom det är min favoritkrydda. Rosmarin har jag bara odlat inomhus för att plantera ut.

Nej, men vi gled väl in på ämnet. Jag är ganska dålig på det här att hålla mig till vad tråden egentligen handlar om tror jag tongue.gif Men de överlever ju inte bara inne, utan man kan även få dem att växa snabbare än utomhus. Åter igen, jag vet ingenting om hur det påverkar smaken, men jag är nöjd med mina inomhusodlade kryddor.

Eftersom jag använder odlingsbelysning så kvittar ju årstiden, eftersom jag inte sparat mina kryddväxter så länge utan klipper ner hela, tar sticklingar och börjar om.

Redigerat av Nauti: 18-12-2008, 19:57

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-12-2008, 20:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 19:55) *

Vad pratar du om? Jag har inte pratat om att ha någonting i fönstret tongue.gif Jag talar inte om någon budgetodling inomhus med något passivt hydrossytem ståendes på fönsterkarmen. 90000 lumen 18h per dag lär man ju knappast lyckas få till genom solljus. Rötterna skuggas då jag har ljustätat min behållare och har nog så pass mycket leca att ljuset inte tränger så långt ner i alla fall. Sedan är ju inte ljus skadligt för rötterna om man bara håller luftfuktigheten hög och förhindrar algtillväxten.

Då är det väl bara att man ställer in timern så att plantan bevattnas mer sällan och späder ut näringslösningen? Det tycker inte jag låter som några problem.

Jag vet att du kan, du behöver inte upprepa det hela tiden tongue.gif Däremot är jag intresserad av vad du har odlat i för hydrosystem.

Jag vet ju som sagt ingenting om smaken. Men de inomhusodlade kryddor jag har har jag varit nöjd med. Timjan har jag som sagt odlat en del eftersom det är min favoritkrydda. Rosmarin har jag bara odlat inomhus för att plantera ut.

Nej, men vi gled väl in på ämnet. Jag är ganska dålig på det här att hålla mig till vad tråden egentligen handlar om tror jag tongue.gif Men de överlever ju inte bara inne, utan man kan även få dem att växa snabbare än utomhus. Åter igen, jag vet ingenting om hur det påverkar smaken, men jag är nöjd med mina inomhusodlade kryddor.

Eftersom jag använder odlingsbelysning så kvittar ju årstiden, eftersom jag inte sparat mina kryddväxter så länge utan klipper ner hela, tar sticklingar och börjar om.

sallad är väl ingen krydda? och många många färska kryddor odlas på vanligt vis.

snälla du DET VAR DU SOM TOG UPP HYDRO varför vet jag inte. tråden handlar inte om hydro och jag diskuterar att odla kryddor vanligt i ett fönster. sedan är det väl inte så vanligt med en avancerad inne odling av kryddor men då smaken blir skit ser jag ingen nytta till det då dom även får hög tillväxt ute. så som du odlar dina kryddor får du dålig smak. och du säger ju själv att du inte kan säga nåt om smaken då du bara odlat inne men tråden handlade just om smak.

varför diskutera du då detta med mig? när du inte har odlat dom ute utan bara känner till en smak. att du tycker dom smakar bra inne kan kvitta. jag har erfarenhet av både odla inne och ute och vet skillnad. du skriver ju själv nu ''jag vet som sagt ingenting om smaken'' nehä ,, föresten har jag varit på besök i en hydroodling och jag kan säga att jag blev inte jätte impad på det det jag såg var monster plantor med dålig kvalite på de massproducerade tomaterna.

jo det överlever bara inne så är det. samma igen du vet inte hur det påverkar smaken JAG VET.

nej årstiden kvittar inte för kryddorna då dom behöver VINTER och riktig sommar ute. och det var det du sa emot mig från början när jag skrev att det inte går odla kryddor inne åretrunt som fleråriga växter.

nu är jag klar med denna tråd och ger upp, har inget mer att tillägga mer än att vill man ha bra friska kvalitets plantor med bra smak ska dom odlas ute så är det. KLART SLUT
          [size="3"][/size][color="#008000"][/color]

Redigerat av flaxss: 18-12-2008, 20:16

Citera
          Nauti
          Inlägg 18-12-2008, 20:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 18-12-2008, 20:09) *
          sallad är väl ingen krydda? och många många färska kryddor odlas på vanligt vis.
          Jag vet inte varför jag nämnde sallad tongue.gif

CITAT
          sedan är det väl inte så vanligt med en avancerad inne odling av kryddor men då smaken blir skit ser jag ingen nytta till det då dom även får hög tillväxt ute.
          Jag har väl inte talat om någon avancerat inomhusodling av kryddor. Tillväxten är nog inte jämförbar heller, men där håller du inte med, jag vet.

CITAT
          föresten har jag varit på besök i en hydroodling och jag kan säga att jag blev inte jätte impad på det det jag såg var monster plantor med dålig kvalite på de massproducerade tomaterna.
          När det gäller tomater är väl inte heller särskilt ovanligt att de odlas i hydro. Näringsinnehållet är högre och om smaken påverkades så mycket som du påstår så skulle det väl inte vara vanligt att man odlade dem så?

CITAT
          jo det överlever bara inne så är det. samma igen du vet inte hur det påverkar smaken JAG VET.
          När jag tänker på överlever så tänker jag att den bara håller sig vid liv med ingen eller mycket liten tillväxt. Så är det ju inte.

CITAT
          nej årstiden kvittar inte för kryddorna då dom behöver VINTER och riktig sommar ute. och det var det du sa emot mig från början när jag skrev att det inte går odla kryddor inne åretrunt som fleråriga växter.
          Eftersom man får skörd redan första året så kvittar det ju om man gör som jag sade. Om man vill kan man ju även simulera vinter också, men då blir det nog bökigt och lättare att odla utomhus Men det GÅR ju om man orkar tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-12-2008, 20:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 20:30) *
          Jag vet inte varför jag nämnde sallad tongue.gif

Jag har väl inte talat om någon avancerat inomhusodling av kryddor. Tillväxten är nog inte jämförbar heller, men där håller du inte med, jag vet.

När det gäller tomater är väl inte heller särskilt ovanligt att de odlas i hydro. Näringsinnehållet är högre och om smaken påverkades så mycket som du påstår så skulle det väl inte vara vanligt att man odlade dem så?

När jag tänker på överlever så tänker jag att den bara håller sig vid liv med ingen eller mycket liten tillväxt. Så är det ju inte.

Eftersom man får skörd redan första året så kvittar det ju om man gör som jag sade. Om man vill kan man ju även simulera vinter också, men då blir det nog bökigt och lättare att odla utomhus Men det GÅR ju om man orkar tongue.gif

det låter som avancerad odling både hydro och extra ljus under sommar och att försöka hålla dom vid liv.

fast avsikten med kommersiell hydro odling är inte att få så bra smak som möjligt utan att massproducera frukter,blad så enkelt och snabbt som möjligt.

om du odlar kryddor , gör du inte det för att få så bra smak som möjligt? och det får du inte inne , finito!

att få hög tillväxt som möjligt som smakar skit tycker jag låter bakvänt. så vill inte jag odla mina kryddor och jag får livskraftiga plantor ute då fortsätter jag gärna med det.

OJ jag som inte skulle svara mer!!

CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 20:44) *
          Mycket möjligt att det är så. Jag skall göra ett smakexperiment till sommaren och se hur stor skillnad det faktiskt gör smile.gif

gör som jag skrev

köp en rosmarin/timjan plantera den i den kraftigaste jorden du hittar och ge den mycket näring och vatten ha den inne hela tiden och åretrunt i minst 2år.

sedan planterar du en ute som du planterar i väldräneradjord(plantjord som du blandar upp med grus,leca) i kruka eller i mark
          placerar den soligt och varmt och ge den vatten enbart när den vill ha det eller behöver för att inte torka bort ingen extra näring eller bara lite(en gång i månaden räcker). sedan hoppas på en bra sommar. du kommer få smak skillnad.

Redigerat av flaxss: 18-12-2008, 20:57

Citera

Inlägg i den här tråden
          erikhp   Odla kryddor inomhus   11-12-2008, 13:37
          flaxss   Hej! Mitt första inlägg här. Jag odlade i våra...   11-12-2008, 14:23
          flaxss   . det du kan testa inne är ju Chili,Paprika,Basili...   12-12-2008, 00:18
          Annetorp   Ge inte upp Erik. Trägen vinner. Försök med extra ...   11-12-2008, 21:53
          flaxss   Ge inte upp Erik. Trägen vinner. Försök med extra ...   11-12-2008, 22:24
          Bassam   Tack förfråga: Jag håller med mina kompisar, om du...   11-12-2008, 22:09
          erikhp   Tack för alla svar! Bor fn i studentkorridor s...   11-12-2008, 23:11
          uno   Tack för alla svar! Bor fn i studentkorridor s...   13-12-2008, 23:40
          Markus_H   Tack för alla svar! Bor fn i studentkorridor s...   14-12-2008, 00:02
          Rosmarin   Smörgåskrasse!!!! Går hur bra som ...   12-12-2008, 18:52
          Nauti   Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhu...   13-12-2008, 23:51
          flaxss   Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhu...   14-12-2008, 00:13
          Nauti   det är fantastiskt att du har odlat timjan och Ros...   18-12-2008, 05:05
          flaxss   Jag har odlat dem året runt ja, men inte flera år ...   18-12-2008, 12:08
          Rosmarin   Smaken på såkallade medelhavs kryddor blir bättre ...   18-12-2008, 10:19
          Nauti   Det GåR att odla dem på andra sätt också, visst gö...   18-12-2008, 14:27
          flaxss   Det lär ju knappast handla om tur eftersom nästan ...   18-12-2008, 15:42
          Annetorp   Varför inte kör i skift? Plantan får semester ute ...   17-12-2008, 23:44
          flaxss   Varför inte kör i skift? Plantan får semester ute ...   17-12-2008, 23:56
          Bassam   Tack för frågan: Jag vet inte varför blir människo...   18-12-2008, 20:34
          Nauti   Tack för frågan: Jag vet inte varför blir människo...   18-12-2008, 20:44
          Annetorp   Hej Erik! Nu när du har frågat om att odla kry...   18-12-2008, 22:44
          Anki V   Hej Erik! Nu när du har frågat om att odla kry...   18-12-2008, 23:09
          flaxss   Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstr...   18-12-2008, 23:55
          Chamomille   Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstr...   19-12-2008, 00:02
          Markus_H   Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstr...   19-12-2008, 00:14
          flaxss   Vore det inte bättre att tipsa trådskaparen om hur...   19-12-2008, 00:20
          Nauti   det skulle jag också villa veta, hur man lyckas at...   19-12-2008, 13:49
          flaxss   Alla ställer nog inte samma krav på smak som du gö...   19-12-2008, 13:56
          Nauti   var det inte det som tråden handlade om?Att få dem...   19-12-2008, 14:37
          flaxss   det går att odla i fönster men jag ser ingen menin...   18-12-2008, 22:55
          flaxss   Hej! Mitt första inlägg här. Jag odlade i våra...   19-12-2008, 16:16
          Bassam   Hej På grund att du har inte plats ute så du kan o...   21-03-2010, 02:58
          flaxss   Hej På grund att du har inte plats ute så du kan o...   21-03-2010, 14:54
          Chamomille   Varför drar du upp en gammal tråd från 2008 nu ? n...   28-03-2010, 15:41
          flaxss   Vad gör du här själv då? tyvärr förstod jag inte ...   28-03-2010, 15:59
          cirre   När ska man ta ut kryddorna då, om man förkultiver...   21-03-2010, 11:12
          Åsa, mälardalen zon 2   Förkultiverade kryddväxter som du odlat inomhus är...   21-03-2010, 11:16
          officinalis   Nu vet jag inte vad gäller dill och persilja. Min ...   21-03-2010, 11:51
          Bassam   Hej Trädgård informationen ska bjuda dom om de är...   21-03-2010, 22:11
          marcus24   håller med Nauti! helt rätt! jag tror att ...   27-03-2010, 20:52
          flaxss   vad jag tycker är ganska uppenbart jag tycker (m...   27-03-2010, 21:42
          marcus24   visst alla kan odla hur dem vill, men jag vill bar...   27-03-2010, 22:11
          officinalis   Kan väl tillägga till diskussionen att viola, en f...   28-03-2010, 15:08
          Bassam   Hej odla i Hydro är bra om man har inte plats och...   28-03-2010, 19:37
          officinalis   Näringen i hydro bör vara komplett. Varningarna om...   28-03-2010, 20:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon