CITAT (Anki V @ 22-12-2008, 08:40)

Nu orkar/hinner jag inte läsa igenom hela tråden så någon annan har kanske redan svarat på min fundering…….
Men piratkopiering…….är inte det när någon annan använder sig av varumärket crocs (skyddat) och på så sätt tjäna pengar

?
Ex. Jag har köpt pikétröjor i Turkiet för lite och ingenting som det står Boss på…Det trodde jag var piratkopiering.
Mina skor som liknar crocs men heter något helt annat och har lite avvikande utseende är de verkligen piratkopior?
/Anki
Ja visst är det piratkopiering när man kopierar någon annans varumärke, använder deras namn på sina egna varor och tjänar pengar på det. Piratkopiering = stöld av varumärke.
Dina Bosskopior från Turkiet = piratkopior som är tillverkade av varumärkestjuvar. Hade det inte stått Boss på dem så hade de ju inte varit Bosskopior. Och att de är kopior förstår du ju av det låga priset.
Jag tycker nog att det är lika illa att tillverka t.ex. en sko som är förvillande lik storsäljaren Crocs, syftet är ju att tjäna pengar på Crocs idé och varumärke även om man kamouflerar det med ett annat, ofta snarlikt namn.
Redigerat av Betty: 22-12-2008, 09:39