Så bra du skrev om pioner i dag. Har stått med påsarna nu när jag sådde en del annat smått o gott och undrat hur jag ska göra med pionerna. De är inte helt färska, en del från i fjol och de andra från året innan. Ska allt prova på vitmossemetoden, bra och se vilka som kommer och vilka som kanske blivit för gamla.
Hittade också, tror jag, frön från streptocarpus, det såg ut som de i alla fall. Om det är de som jag trott jag förlorat i en flytt så är de fyra år nu, men ska så dem i alla fall när jag listat ut hur jag ska få undervärme till dem. De var otroligt vackra och stora, har inte sett dem i handel och nu finns inte de fröna hos Impecta heller. Hur länge kan frön ligga ? De här var i en papperspåse ute i bodan, väldigt mysko eftersom vi flyttade in i det här huset nu i höst. De var tillsammans med en papperspåse tagetes cats eye, o en okänd tagetes + en papperspåse lupiner. Dvs papperspåsarna är melittafilter, hade inget annat den dan jag samlade fröerna som försvann och dök upp nu, tre flyttar och fyra år senare.
Funderar på när du skriver att du ställer ut sådderna, menar du ut ute i snön då, eller ut i ditt växthus? Syster mi anser att det inte går sätta ut perennsådder ute och ösa snö över, de ska vara inomhus tills våren sa hon..
--------------------
Freya zon 5-6
|