CITAT (freya @ 01-01-2009, 19:42)

Så bra du skrev om pioner i dag. Har stått med påsarna nu när jag sådde en del annat smått o gott och undrat hur jag ska göra med pionerna. De är inte helt färska, en del från i fjol och de andra från året innan. Ska allt prova på vitmossemetoden, bra och se vilka som kommer och vilka som kanske blivit för gamla.
Hittade också, tror jag, frön från streptocarpus, det såg ut som de i alla fall. Om det är de som jag trott jag förlorat i en flytt så är de fyra år nu, men ska så dem i alla fall när jag listat ut hur jag ska få undervärme till dem. De var otroligt vackra och stora, har inte sett dem i handel och nu finns inte de fröna hos Impecta heller. Hur länge kan frön ligga ? De här var i en papperspåse ute i bodan, väldigt mysko eftersom vi flyttade in i det här huset nu i höst. De var tillsammans med en papperspåse tagetes cats eye, o en okänd tagetes + en papperspåse lupiner. Dvs papperspåsarna är melittafilter, hade inget annat den dan jag samlade fröerna som försvann och dök upp nu, tre flyttar och fyra år senare.
Funderar på när du skriver att du ställer ut sådderna, menar du ut ute i snön då, eller ut i ditt växthus? Syster mi anser att det inte går sätta ut perennsådder ute och ösa snö över, de ska vara inomhus tills våren sa hon..
Det finns frön som har en 'oljig' hinna på fröet (elaisom) som inte bör torka innan man sår, dit hör bla. Pion, Julrosor, Sippor, Magnolia m.m. Hinner 'hinnan' torka så går fröet i vila och behöver 1-2 vintrar (eller mer) på sig innan det 'vaknar' och gror. Gamla Pionfrön skulle jag inte pröva fröså pga. att jag tror inte det gror, ev. kan du pröva med Pionfröna från i fjol, men då fungerar nog inte 'vitmossemetoden'. Dom fröna har hunnit torka och behöver 'väckas' till liv igen genom att frösås och ställas ut.
Jo, då jag skriver 'ställa ut' så samlar jag mina sådder i en låda och skottar snö över så länge det finns, sen får man passa med vatten då vårsolen börjar värma och fröna gror eftersom. Vill man ta in sådderna för att driva upp tidigare får man ställa ut, skotta snö över och märka ut var man har lådan så man kan skotta fram då man tycker det passar, men då får man vara beredd på att ha lysrör och svala utrymmen att ställa plantorna på då det har grott.
Man kan (som jag) ha något utrymme som håller +-0,0-+5gr att ha sina sådder på, jag har ett sutteränghus, med en delvis oinredd bottenvåning där jag ställer mina sådder, man kan även ställa i kylskåp.
Undervärme kan man få genom att ställa krukan på en lysramp, golv med värme, skåp ovanför kylen, värmedyna m.m. Om man vill pröva gamla fröns grobarhet kan man fröså på en fuktad tvättlapp, vik ihop, lägg i en plastpåse och ställ varmt, kolla då och då, gror fröna är det bara att lägga ut dom försiktigt i en kruka med såjord.