CITAT (HelenJ @ 01-01-2009, 19:11)

Vi fick en lag för ett tag sen om att hundar måste rastas minst var sjätte timme. Jag är alltså en fruktansvärd lagbrytare, för den här tiden på året får jag bara ut hunden max 2 ggr/dygn (väldigt korta stunder dessutom) eftersom hon helt enkelt inte vågar gå ut! Hon får inte heller vara i sin älskade hundgård när jag jobbar eftersom det finns folk som tycker det är roligt att slänga smällare på den. En gång lyckades hon bita och klösa upp nätet och ta sig ut på det viset - vilken panik hon måste ha känt! Det vill jag inte utsätta henne för fler gånger, så hon får tillbringa dagarna inomhus.
Kommunen här försökte lagstifta om att man inte skulle få skjuta raketer i "områden där 50 kilometer eller lägre hastighet tillämpas på gator" utom mellan kl 12 nyårsafton och 04 nyårsdagen, men länsstyrelsen sa nej. Det var för stort ingrepp i den enskildes frihet! Vem tänker på min frihet då - som måste sitta instängd hos min livrädda hund flera dagar före och efter nyår? Hur mycket fest blir det?
Som vanligt får de tysta, timida, ordentliga, laglydiga stå tillbaka för de buffliga som gör som de vill....
Oh så väl jag känner igen din situation Helen! Hade en tik fram till för 2 ½ år sedan, som var paniskt skotträdd. Hon blev bara värre och värre, åskan, blixtar, hårt slagregn, till slut till och med smällarna från grannens flyttbil fick henne att fullständigt krisa ihop med fullständig panik som följd. 2 gånger lyckades hon att rymma under sådana förhållanden, fullständigt skenande.... en greyhound springer rätt långt på snabb tid....
Båda gångerna fick grannar på längre avstånd stoppat henne och tagit hand om henne, men då hade hon sprungit så fort och långt att hon var helt utmattad. Hon dog september för 2 år sedan av total hjärt och lungsvikt, 6 år gammal...
Snacka om att man avskyr dessa raketer och smällare. Åska och slagregn med tillhörande blixtar kan man inget göra åt, men fyrverkerier kan man styra. Jag kunde inte medicinera min hund eftersom jag inte kunde förutse åskan, bara fyrverkerierna. Till slut fick jag ge henne stesolidsuppar för att snabbt få henne lugn när det åskade.
Allt detta för att hon blev skrämd av fyrverkerier när hon som valp gick i hundgård.
Förbjud skiten säger jag!!!
Klart du ska anmäla Cilla!