CITAT (Bassam @ 03-01-2009, 20:38)

Tack för fråga.
Jag tycker att säga, när säger man att oliv kan klara -12 gradar kyla, det bror på hur många dagar försätta kylan, växter kan klara det till begränsad tid,
H:Bassam
har haft oliv på friland sedan 2005 i Sverige. men som jag skrev var det inga ''riktiga'' siffror utan bara skrev för att visa. och det tror jag Österläge förstod mig. annars brukar oliv om dom står torrt(och rätt sommar-vinterklimat) klara ner till -10c -12c även en längre tid . mina har ju som sagt klarat 4vintrar ute med skydd kalla nätter men också många frostnätter utanskydd.
CITAT (Österläge @ 03-01-2009, 21:08)

Tack för ditt svar! Det hjälpte, vad jag menade var ungefär så här:
Igår natt var det -9 och jag hade ett visst skydd. Om det nu blir -9 igen, är det nån idé att skydda mer då? Och svaret är alltså (vilket var min gissning) att har växten klarat en viss temp en gång så klarar den det igen, under samma förutsättningar. Med andra ord, de växter som inte dog första gången, klarar sig nästa gång igen. Sen förstår jag ju att det är skillnad på om det är -9 i en natt eller i två veckor!
Men nu vet jag, om det kommer flera ännu kallare nätter framöver ska jag skydda mer, annars låter jag det vara som det är nu.

så mycket!

är det samma förutsättningar(då ingår ju även om du har skyddat eller ej) så kommer den tåla samma temp igen nästa vinter. men behåll skyddet på även vid plusgrader och ta bara av om det blir väldigt milt typ runt +10c. och så blir det sen kallare så lägg på mer skydd ev värma upp med vämrelljus.
CITAT (Österläge @ 03-01-2009, 21:35)

OK, ska leta mer löv att lägga på agapanthus då! Nu är det rätt torrt, annars är det ju bra blött här i göteborgsområdet som du vet... ska tänka på att skydda mot regn om det kommer mycket längre fram!
Olivträdet är ett Olea europea, vet inte arten, men det ser ut att må bra. Det har bubbelplast runt krukan o tre lager vinterväv, det är på jämt nu när det är kallt, luftar ibland bara när det är plusgrader. De jag tror kan ha dött är några myntor i småkrukor, däremot de myntorna som är flera i en stor kruka ser ut att leva!
lycka till med din oliv!
Myntorna lever nog dom vissnar ju ner helt om det blir kallt så jag tror nog till våren att det komemr växa upp på nytt.