Hej! All naturgödsel innehåller massor av bakterier, de flesta gynnsamma, en del skadliga. Katt och kogödsel är sannolikt de mest riskabla. Katt på grund av toxoplasmos och ko på grund av EHEC. Innekatter är nog mycket sällan smittade av toxoplasmos men våra är dagligen ute i sin bur och tar förmodligen en och annan mus där. Det är alltså viktigt att man hanterar ev smittad gödsel på rätt sätt. Odla inget ätbart i det. Se till att inte barn kommer i kontakt med det. Tänk lite extra på hygienen när du jobbar i jord som vara smittad och se till att andra husdjur inte kommer i kontakt med ev smitta. Jag lägger helst riskabel gödsel i botten av en ny bädd men det går inte alltid. Räkna med att gödseln kan vara smittspridande åtminstone ett år. Jag tycker att det är ett dåligt alternativ att köra bort kattströet, särskilt om man har många katter så vi använder det trots riskerna.
Jag ser att det inte framgår att "mitt" förra inlägg i den här tråden var skrivet av "kattmänniskan" i vårt hushåll. MVH Jan Lindgren
|