CITAT (evni @ 02-01-2009, 08:13)

....Kallt ja. Mina står också kallt men dom växer så otroligt sakta. ca 7 +grader. Gör era det också ?
Jag har några penséer inne i rumstemp. och är nog jaa mer än dubbelt så stora.
/Eva
Enligt min erfarenhet växer Penseér tillräckligt "snabbt" även när de står kallt. Och får de båda tilläggs belysning och svalt så blir plantorna "knubbiga" och fina. Har man plantorna för varmt är risken att de "ränner" i väg. Men
evni om du vill kan du ju testa med att fortsätta att ha en del svalt och en del varmt

så får se sedan vilka plantor du tyckte blev mest "lyckade". Vi har ju alla lite olika odlings förutsättningar och vi kan ha lite olika uppfattningar om vad / hur en "optimal" planta skall se ut
Genom att testa lite olika alternativ så blir du ju minst en erfarenhet rikare
CITAT
jag tänkte höra om det går bra att så i vanliga fyrkantiga plast-krukor med en gång och på så vis "slippa" omskola dem... eller är det bättre att börja med plugg?
De flesta plantor mår bättre av att skolas om. Det brukar sätta fart på tillväxten. Och ofta sår man ju frön i såjord och sedan skolar om dem i planterings jord som även innehåller näring. Sedan är risken med för stora "kärl" från början att man dränker groddarna/plantorna eftersom det blir för mycket blöt jord som tar lång tid att torka upp. Men samtidigt så sägar jag
inte att det inte går. Du gör som du vill men personligen så föredrar jag att driva upp "plugg" först för att sedan skola