Behöver lite råd om täckning av växter... Jag har några krukor med växter stående under ett bord på altanen, med grön vinterväv över. De ömtåligaste, tex ett litet olivträd, står på frigolit, med lite bubbelplats runt krukan. Och så lägger jag alltså grön vinterväv runt i några lager.
Jag har en termometer under väven och en över för att se skillnaden, och det blir ca 2 grader varmare under väven, som minst har det varit ca 7 minusgrader under och 9 minus utanför. Just olivträdet verkar må bra, vissa av de andra som står i små krukor har nog strukit med men det gör inte så mycket. Jag har även en del lökar på friland som nog egentligen inte ens tål minus (afrikas lilja, doftllja mm) men jag tänkte att jag testar, har lagt torra löv över men inte skyddat på annat sätt.
Min fundering nu är om det är någon idé att täcka mer, tex med tjockare vinterväv, om det blir lika kallt igen, även om jag inte gjorde det första gångerna (just nu är det plusgrader men enligt smhi ska det bli 10 minus imorn igen). Alltså, om en växt har varit utsatt för minusgrader med ett visst skydd, är det nån vits att skydda den mer nästa gång det blir lika kallt? Kan den klara det en gång men inte en gång till, eller är det antingen kört redan, dvs de är döda, eller så klarar de det både en gång och flera?
Hoppas ni förstår hur jag menar...

på förhand!
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com