Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kogödsel var hönsgödsel
          Ingan
          Inlägg 19-01-2003, 22:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 544

Hejsan, har läst den långa diskussionen om olika gödsel- och jord-produkter.
          Har förstått att hönsgödsel är mycket mer "koncentrerad" än brunnen kogödsel,
          eller har jag fel?
          Tänker på de kravmärkta påsar från "Änglamark" med kogödsel som vi köpte
          i höstas. När vi läste på innehållsförteckningen bestod den till största del av
          hönsgödsel. Är det inte konstigt, eller har jag missat något?
          Hälsningar Ingan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 20-01-2003, 21:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hönsgödsel är mer koncentrerad än kogödsel, och dessutom är den snabbare. Ger snabbare och försvinner fortare. Brunnen kogödsel kan man plantera de flesta växter rätt i utan att de bränner rötterna, och en giva räcker hela säsongen för de flesta växter. Dessutom bildar den ju humus åt jorden, vilket inte hönsgödseln gör.

Jag använder båda, men undviker hönsgödsel där jag har småplantor med ytliga rötter. Någon gång på våren gör jag en superblandning som består av brunnen kompost, kogödsel och vedaska och blandar med nässelvatten. Denna sörja spär jag ut och vattnar de mest näringskrävande växterna med.

Vilka växter som föredrar höns- och kogödsel i övrigt känner jag inte till, men min sparrisleverantör stönar högt om man knystar att man givit sparrisarna kogödsel. Häst- eller fårgödsel ska det vara, säger han. Trots att jag följt hans råd till punkt och pricka har tre sparrisbäddar och åtta års sparrisodlingar gått i stå...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon