Hemskt kul tråd. Visst finns det mycket som är roligt med trädgård, men träd är nog det bästa jag vet. Tyvärr har jag för liten tomt för att ha plats med särskilt många och jag brukar kära ner mig i sorter som jag inte har plats med alls.
Jag har ett glanskörsbär sen tre år, Cilla. Ett stort ex som var beskuret till flerstammigt, c:a två meter högt och nu är det en meter till. Svindyrt men jag ville så gärna ha ett...
P g a att det var beskuret på det där sättet vill det gärna bli buskigt, d v s de många stammarna ger många sidogrenar långt ner. Jag försöker stamma upp det så sakteliga - ger mig inte på de grova grenarna, det får gärna vara flerstammigt, men tar bort några av de lägre sidogrenarna varje år. Jag tar det försiktigt, vill se hur trädet utvecklar sig och anpassa beskärningen till det efter hand.
Apropå Zetas så har de ju ett stort flerstammigt glanskörsbär också, strax ovanför barrväxtavdelningen.
Maackia amurensis har jag också en, sen en vecka tillbaka! Jag satsade på ett meterhögt ex för drygt fyrahundra. Tyckte att det kunde vara värt det, för jag har läst att Maackia växer mycket långsamt som liten planta, vilket f ö lär vara anledningen till att den inte är så populär i handeln. Just nu håller de första knopparna på att spricka upp och jag följer det ivrigt - bladutspringet är sirligt och alldeles silverdunigt.
Annat bra-att veta om maackia amurensis som jag har inhämtat på nätet (mest amerikanska sajter):
- Tål de flesta växtförhållanden utom extremt blött och extremt torrt;
- anpassar sig bra till olika pH-förhållanden;
- tillhör ärtväxtfamiljen och har kvävefixerande bakterier i rotsystemet som gör att den inte behöver mycket gödsling;
- blir vanligen flerstammig och ganska bred, och har man något emot det bör man vara tidigt ute med beskärning, för stora sår (t ex om grova grenar kapas) har en tendens att läka mycket sakta på maackia.
Min maackia står förresten där jag tidigare hade ett plommonträd. Jag skrev om plommonet i höstas och fick svar från bl a Cilla - det började få bruna löv i slutet av augusti och blev så småningom nästan helt brunt, fast frukten mognade som de skulle och vid skrapprov såg det friskt och grönt ut under barken. Men när våren kom var det helt dött. När jag grävt en bit runt och skulle bända loss det gick stammen av någon decimeter över marken. Veden där verkade rutten, men inte högre upp. Jag förstår det inte - ruttna nerifrån, det låter väl som att den skulle ha stått för blött, men marken består av sten, grus och sand med små tunna stråk/skikt av moränlera och det är alls inte blött när man gräver.
Hur som helst, jag planterade maackian där och ett nytt plommonträd (Reine Claude d'Oullins) några meter bort på en plats som tidigare låg i svår "regnskugga" av en stor tall, som stod en meter in på grannens tomt men avverkades i vintras. Jag gjorde var sin STOR grop åt träden - två meter i diameter och en halvmeter djupa, plus att jag lade på jord så att det kom i nivå med hålens övre kant (marken lutar), vilket gör ytterligare 20 cm jorddjup och mindre risk för att träden får för blött om fötterna. Jag myllade ner massor av kompost, höstens lövhög och några säckar kodynga, och kring plommonet har jag sått gröngödslingsväxter. Så nu sjutton ska väl trädjävlarna trivas, annars vet jag inte vad...

Ang kaukasisk vingnöt som det skrevs om: Jag har ingen egen erfarenhet av den men har hört att den ofta blir mycket bred, mer bred än hög! Och med tanke på att den kan bli 20 m hög så lär det behövas mycket plats...
Fast det finns ju fler träd som kan bli mycket breda. För ett år sen planterade jag ett sibiriskt korkträd (phellodendron amurense) fyra meter från vårt hus. Men sen har jag upptäckt att vissa uppgifter jag hade om det trädet nog var lite missledande...inga namn, men en bok klassificerade det som "medelstort" och illustrerade med en bild på ett ex som jag nu har förstått var inte ens halvvuxet. Sibiriskt korkträd blir uppåt 15 meter och betydligt bredare, det får många grova stammar som gärna böjer sig utåt och t o m nedåt. Men det verkar vara ett kul träd, så jag ska avvakta och se vad jag kan göra medan det växer upp. Kanske lite försiktig beskärning efter hand, kapa skott som ränner iväg åt ogynsamma håll över något bättre riktat sidoskott..?