Jag har inte så stor kunskap om fåglar, men drar paralleller till marsvin som också är flockdjur och inte ska hållas ensamma, vilket tyvärr är ganska vanligt. De har ett utpräglat språk och kommunicerar flitigt med varandra, precis som fåglar. Även om jag pysslar mycket med mina marsvin, så skulle jag aldrig kunna tillgodose det som andra marsvin kan ge, för jag kan ju inte kommunicera på marsvins sätt eller vara med dem 24 timmar om dygnet. Jag tänker att detsamma gäller för flockfåglar - en människa kan aldrig tillgodose fågelns sociala behov.
Det finns säkert både fåglar och marsvin som bor ensamma och som tycks vara ok - kanske är de extra kontaktsökande just för att de är så ensamma. Men jag tycker att det är helt fel mot djuren. För ett flockdjur är det en viktig del av livet att vara just en del av en flock.
För det mesta går det att sammanföra individer om man har en tillräckligt stor bostad, och sammaför dem efter konstens regler. Sedan finns det undantag där det faktiskt inte går att ha djuren tillsammans med andra, ex. djur som har socialt störda beteenden (som ex. kan bero på lång tid i ensamhet). Men jag tycker alltid att man ska ge djuren en chans, en sista utväg är ju att ha två burar bredvid varandra så att de åtminstonde kan se och prata med varandra.
|