CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 15:25)

Palmen ser bra ut än sålänge, jag tänkte jag skulle ta en bild nu. Han jag köpte palmen av sa att den tåler temperaturer ner till -20 men sen så bor jag ju i skåneland så vi har oftast inte så kallt det kallaste vi har haft hitills här -10 i 2 dagar.
skadorna visar sig när det blir vår ute och varmt inte under vintern. jag har haft palmer som sett jätte vackra ute tills värmen kommer och då så vissnar bladen och den är rutten mitten.
-20c tål den inte utan du bör skydda den när det går under -10c -15c om du vill ha palmen kvar. då den växer sakta så är det ju heller inte bra att den förlorar blad.
men -10c bör din ha klarat med tanke på att den är 4m. jag är mer orolig för regnet. min egen ca 1m i höjd har klarat -10c med att bara frysa på topparna och den är planterad i skåne zon 1-2. dock klarade den inte sorken.
men jag skulle tro att din lever. men till nästa vinter får du skydda den mer som sagt den tål inte -20c ute i sverige. jag vet väderkvarnspalmer i Danmark som varit ca 2m i höjd som har frusit ihjäl vid -18c -20c.