Hej Rosita! Vad är det som är oklart?
!0 ton flytgödsel från nöt innehåller 20 kg kväve och 8 kg fosfor. Detta gäller om du sprider gödseln på våren och på växande gröda. Kväve försvinner lätt om man lagrar gödseln fel eller gödslar fel. Fosforn stannar kvar.
Växter behöver ca sex gånger mer kväve än fosfor. Använder du då naturgödsel så är kvävet tillväxtbegränsande. Kvävet tar slut, fosforn finns kvar. Överskottet av fosfor kommer så småningom att hamna i sjöar och hav.
Ett av problemen med sjöarna och haven idag är den ökade sk algblomningen. Det är inte alger utan cyanobakterier. Cyanobakterier kan syntetisera kväve och är därför starkt gynnade av fosfor.
Naturgödsel ska självklart användas. Det är en bra resurs i odlingen. Man bör alltså gödsla med tillräckligt med naturgödsel för att tillföra behövd mängd av fosfor och sedan komplettera med kvävegödsel så att jordens näringsinnehåll blir optimalt för växterna. Detta bör ske efter en markkartrering.
Vi som bara har hobbyodlingar gör nog sällan en jordanalys. Ofta så har vi många olika typer av jord för att kunna odla olika växter. Jag har en del husdjur så jag använder naturgödsel som jag kompletterar med kväve. En bra kvävekälla är urin så jag urinerar i en del rabatter annars använder jag kalksalpeter. Mina fekalier innehåller fosfor som transporteras till avloppsreningen där de förhoppningsvis får bort det mesta av fosforn. Avloppsslammet bör användas i jordbruket för att fosforn ska cirkulera i miljön.
Är man mycket miljöengagerad så bör man handla mat som kommer från IP-odlingar. Det är nog det mest miljövänliga odlingssättet för närvarande.
Jag hoppas att du har fått ett begripligt svar, annars så får du ställa kompletterande frågor. Kan inte jag svara så är det säkert någon annan som kan.
MVH Jan Lindgren
|