Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet

När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så?
När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen.
Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare.
Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan.
Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva

Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?"
Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan.
Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det?
Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 13:30