CITAT (Pia L @ 20-01-2009, 11:35)

Nej, jag ser inte djurens lidande, jag har vänner som föder upp både höns, får, hästar och kor och ingenstans ser jag ett lidande.
Då har du bra vänner som tar väl hand om sina djur. Synd att det inte ser ut så i industrin. Gemensamt för nästan alla djur som föds upp är stress p.g.a. trängsel och resultater är olika beteendestörningar.
-När det gäller kor tas kalvarna från dem bara någon dag efter födseln. Den naturliga avvänjningstiden är mycket längre än så, detta är ett stort stressmoment för kor. När kon inte längre så mycket mjölk så dödas den och ersätts med en ny. Detta för mig tycker jag visar på vårat sätt att se på djuren.
-Griskultingar skiljs från sin mor efter en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader(katter har 11 veckor som avväjningstid, det är olagligt att göra sig av med kattungarna innan dess). De hålls sedan tio individer per box och vid utfodringarna blir det extra mycket trängsel och stress. Detta leder till till diarré, magsår och beteendestörningar. Griskultingar som är hanar kastreras även utan bedövning. En annan beteendestörning är att de nafsar varandra i svansen hela tiden, så att de tvingas kuperas. Slakten sker genom att de stängs in i ett rum som sakta fylls med koldioxid.
-Kycklingar är så att de missbildas och deras ben klarar inte av kroppsvikten. De bor även trångt och i alladeles för stora nummer, upp till 10 000 individer. De kan hållas så trångt som upp till 24 kycklingar per kvadratmeter. I vissa fall har de stressats så mycket att de rycker fjädrarna av varandra(det kan åtgärdas genom att man sågar spetsen på näbbarna för att förhindra detta). Underlaget där kycklingarna hålls rengörs bara vid slakt och avföringen leder till frätskador på fötter och andningsorgan. De slaktas genom att sänkas ner i ett strömförande vattenad för att paralyseras. 150 000 kycklingar självdör årligen p.g.a. djurhållningen och transporterna.
-Fiskar lever väldigt tätt inpå varandra, vilket inte alls efterliknar deras naturliga miljö. De flesta fiskar dödas genom kvävning. Att de lever så tätt inpå varandra leder till sjukdomar, därför får inhängnadsfiskar även antibiotika i sitt foder.
Utöver detta lider många djur av alldeles för långa djurtransporter. Detta är ju någonting de flesta är emot, skriv gärna på denna namninsamling mot långa djurtransporter som jag skrivit om i denna tråden:
NamninsamlingCITAT
JAG skulle däremot lida om jag inte hade tillgång till att äta dessa djur, jag skulle sakta dö av olika bristsjukdomar, JAG ÄTER INTE GRÖNSAKER!!
Veganmat är
INTE salladsblad och råa morötter. Det är inga problem alls att leva och må bra på en vegankost. Tror du på riktigt att det inte går att överleva på en vegansk kost?
Nu har jag inte försökt att få dig att bli vegan om du trodde det, men kanske kan du tänka mer på djuren i framtiden? I sådana fall vore det en väldigt stor förbättring, om du kanske äter vegetariskt någon gång då och då. Varje liten sådan förändring är ju en förbättring för djuren. Du kanske kan testa vegetariska alternativ nästa gång du går till affären och ge dem en chans, du kanske t.o.m. gillar det?

CITAT
Några kilometer bortöver här så finns....eller rättare sagt FANNS en laxodling med resturang (dom måste troligtvis stänga nu), några militanta veganer har i flera olika omgångar släppt ut laxynglen ur sina kassar, tror du att dom är några "glada laxar" nu?? Nej, förmodligen fiskmat istället.
OM dom nu måste stänga laxodlingen med tillhörande resturang så är det flera anställda som blir lidande också.
Eller tycker du att dom likaväl som ägaren ska straffas för att dom får sin lön genom att "plåga" fiskarna??
Laxar kan väl såvitt jag vet anpassa sig till ett liv i frihet även om de till en början har svårt att hitta mat eftersom de är vana vid regelbundna utfodringar. Om de blev fiskmat fick de ju åtminstone en liten smak av frihet i deras liv. Det låter bättre tycker jag.
Om de måste stänga laxodlingen och resturangen så slipper åtminstone fler laxar lida där. Tyvärr leder det förmodligen bara till att någon annan laxodlare gynnas eller att en ny laxodling uppstår. De är ju en del av hans verksamhet, vilken bidrar till lidande. Så förhoppningsvis hittar de nya jobb där djurexploatering inte är en arbetsuppgift, direkt eller indirekt.
CITAT
Jag vet att det är valfritt att läsa i trådarna, och det är valfritt för mig att framföra även min åsikt, vilket jag nu också gör.
Jag respekterar DITT val, respektera då också vårat val, vi blandkostare, vi VILL äta kött och kommer att fortsätta äta kött oavsett hur fel du och andra veganer tycker att det är
Jag har som sagt svårt för att respektera ett val som leder till exploatering och lidande av andra individer. Om det bara vore dig själv det drabbade vore det en helt annan sak och jag skulle jag absolut inte ha någonting ditt val.
CITAT (Myosotis @ 20-01-2009, 12:12)

De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian i 20 år, och jag har aldrig försökt att omvända någon. Jag har inga problem med dig alls, så dra inte alla över en kam!
Jag har inte heller några problem med folk som inte är veganer/vegetarianer. Jag försöker heller inte omvända någon, det var absolut inte poängen med tråden. Det tror jag är väldigt svårt att göra. Men om folk åtminstone tänker på det så ser jag det som någonting positivt.
Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 12:19