Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Nauti
          Inlägg 19-01-2009, 12:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet tongue.gif När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så?

När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen.

Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare.

Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan.

Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva tongue.gif Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?"

Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan.

Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det?

Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också.

Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 13:30

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 20-01-2009, 09:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag håller med dig Gillan.
          Men att vänta sig att veganer skulle visa respekt tillbaka är nog nästan omöjligt. Det är den respektlösheten som gör att jag tycker dom oftast beter sig som religiösa fanatiker.

Och du Nauti
          "Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer."

Tidigare i tråden tyckte du att djuren var viktigare än miljön. Har du ändrat dig på den punkten nu när du märkt att det finns miljömedvetna människor som äter kött trots att dom värnar om miljön?
          Nej ät vad du vill men respektera att andra inte vill vara med i samma trossamfund.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 10:44
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 09:24) *
          Jag håller med dig Gillan.
          Men att vänta sig att veganer skulle visa respekt tillbaka är nog nästan omöjligt. Det är den respektlösheten som gör att jag tycker dom oftast beter sig som religiösa fanatiker.

Och du Nauti
          "Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer."

Tidigare i tråden tyckte du att djuren var viktigare än miljön. Har du ändrat dig på den punkten nu när du märkt att det finns miljömedvetna människor som äter kött trots att dom värnar om miljön?
          Nej ät vad du vill men respektera att andra inte vill vara med i samma trossamfund.
          Det kanske är så att det är ganska svårt att respektera ett sådant val. När man vet vad valet att äta kött och animalier bidrar till. Det kanske är lättare för er blandkostare att slå undan, men när man ser det som annat än en stek köpt på Ica så känns det inte lika bra längre. När man verkligen kan se lidande och död komprimerat till den där steken på tallriken.

Jag har sagt att djuren går före miljön, men absolut inte att jag inte bryr mig i miljön. I frågor där det handlar om att fortsätta att plåga djur för att det är miljövänligare så är jag helt emot det. Det ser jag inte hur du kan ha problem med att förstå. Det är ju främst av etiska skäl jag är vegan, även om hälso- och miljöskälen är en stor del också.

Jag förstår inte varför det är så hemskt att man känner starkt inför någonting och vill bidra till en förbättring, blir man fanatisk bara för att lägger ner tid och energi på att förändra någonting man tycker är dåligt?

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-01-2009, 12:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 10:44) *
          Det kanske är så att det är ganska svårt att respektera ett sådant val. När man vet vad valet att äta kött och animalier bidrar till. Det kanske är lättare för er blandkostare att slå undan, men när man ser det som annat än en stek köpt på Ica så känns det inte lika bra längre. När man verkligen kan se lidande och död komprimerat till den där steken på tallriken.

Jag har sagt att djuren går före miljön, men absolut inte att jag inte bryr mig i miljön. I frågor där det handlar om att fortsätta att plåga djur för att det är miljövänligare så är jag helt emot det. Det ser jag inte hur du kan ha problem med att förstå. Det är ju främst av etiska skäl jag är vegan, även om hälso- och miljöskälen är en stor del också.

Jag förstår inte varför det är så hemskt att man känner starkt inför någonting och vill bidra till en förbättring, blir man fanatisk bara för att lägger ner tid och energi på att förändra någonting man tycker är dåligt?

Kan du inte respektera andra människors val så är det mest synd om dig själv. Det skulle inte falla mig in att starta en tråd som denna för att försöka missionera om vad jag anser är bäst att ha på middagstallriken. Jag bryr mig inte om vad du äter och du borde inte bry dig om vad andra äter heller. Det är helt enkelt upp till var och en. Du nömner hälsoskäl och då funderar jag lite på hur kroppen i längden fungerar när man stoppar i sig så mycket stärkelserika produkter som ni måste göra. Har du kollat ditt blodsocker? Stärkelse förvandlas ju till socker i kroppen och ingen rekommenderar väl idag att vi ska öka sockerintaget.

Självklart är jag emot djurplågeri, det är säkert de flesta, men alla djur plågas faktiskt inte. Där det brister ska man istället styra upp det med djurskyddslagar inte genom att sluta äta kött eller genom att sabbotera företag. Jag tror inte att man plågar djur för att det är miljövänligare det beror nog på annat. Det är inte jag som har problem utan du som uppenbarligen inte respekterar andras syn på saken.

Det är inte hemskt att känna starkt för något men det är hemskt när man inte låter andra människor göra sina egna val och respekterar det. Fanatisk är man när man tar till vilka medel som helst för sin sak och anser att alla som inte tycker som en själv har/gör fel. Det finns olika sätt att bidra till en förbättring och du tycker tydligen att bästa sättet är att vara vegan. Jag och det stora flertalet har valt en annan väg och att inte vara veganer. Varför har du problem med det?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 12:31
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 12:22) *
          Kan du inte respektera andra människors val så är det mest synd om dig själv. Det skulle inte falla mig in att starta en tråd som denna för att försöka missionera om vad jag anser är bäst att ha på middagstallriken. Jag bryr mig inte om vad du äter och du borde inte bry dig om vad andra äter heller. Det är helt enkelt upp till var och en. Du nömner hälsoskäl och då funderar jag lite på hur kroppen i längden fungerar när man stoppar i sig så mycket stärkelserika produkter som ni måste göra. Har du kollat ditt blodsocker? Stärkelse förvandlas ju till socker i kroppen och ingen rekommenderar väl idag att vi ska öka sockerintaget.

Självklart är jag emot djurplågeri, det är säkert de flesta, men alla djur plågas faktiskt inte. Där det brister ska man istället styra upp det med djurskyddslagar inte genom att sluta äta kött eller genom att sabbotera företag. Jag tror inte att man plågar djur för att det är miljövänligare det beror nog på annat. Det är inte jag som har problem utan du som uppenbarligen inte respekterar andras syn på saken.

Det är inte hemskt att känna starkt för något men det är hemskt när man inte låter andra människor göra sina egna val och respekterar det. Fanatisk är man när man tar till vilka medel som helst för sin sak och anser att alla som inte tycker som en själv har/gör fel. Det finns olika sätt att bidra till en förbättring och du tycker tydligen att bästa sättet är att vara vegan. Jag och det stora flertalet har valt en annan väg och att inte vara veganer. Varför har du problem med det?
          Jag startade tråden för att jag tycker att det är roligt och intressant att prata om det. Som sagt, om andra inte gör det, varför inte låta bli? sad.gif Jag vill inte reta upp folk eller få dem att känna att de gör fel. Jag vill få dem att tänka mer på vad de lägger på tallriken och att det finns en historia bakom steken.

Jag har aldrig läst någonting om att veganer skulle få i sig mycket mer stärkelse än blandkostare eller att det skulle vara ett problem. Det får du gärna länka till om du läst någonstans. Sist jag testade mitt blodsocker så var det som det skulle i alla fall tongue.gif

Alla djur plågas inte, men de flesta inom den storskaliga kött- och animalieindustrin gör det. Även om de inte gör det så dödas de helt i onödan, enbart för att hamna på någons tallrik.

Jag har problem med det, men jag försöker. Det är svårt och det kan kännas frustrerande när folk inte lyssnar eller när de inte alls vill tänka på VAR köttet kommer ifrån eller lyssna på när man försöker berätta saker.

Självklart är det ditt val att äta kött, jag vill absolut inte tvinga dig till någonting.

Jag har ett problem med det eftersom det leder till att djur lever ett liv helt för någon annans skull, där de inte får leva efter sina naturliga mönster, många får aldrig ens se solljus och till slut dö en helt onödig död för att som sagt hamna på någons tallrik för att tillfredställa deras smaklökar under en måltid. Det känns för mig så fel och jag har svårt för att förstå att man vill bidra till det. Det betyder inte att jag tycker att du är en hemsk person som äter kött.

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 12:34

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-01-2009, 12:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 12:31) *
          Alla djur plågas inte, men de flesta inom den storskaliga kött- och animalieindustrin gör det. Även om de inte gör det så dödas de helt i onödan, enbart för att hamna på någons tallrik.

Jag har ett problem med det eftersom det leder till att djur lever ett liv helt för någon annans skull, där de inte får leva efter sina naturliga mönster, många får aldrig ens se solljus och till slut dö en helt onödig död för att som sagt hamna på någons tallrik för att tillfredställa deras smaklökar under en måltid. Det känns för mig så fel och jag har svårt för att förstå att man vill bidra till det. Det betyder inte att jag tycker att du är en hemsk person som äter kött.

jag äter kött och jag älskar kött. jag äter också vegetariska rätter det är gott och jag är en blandkostare.

jag vill också djurens bästa och spyr av att se hur en del håller djur, jag tycker det är viktigare att ändra ''köttindustrin'' än att predika om veganisk livstil (och militanta veganer) och säga det är fel att äta kött. och man ändrar inte på världen igenom att gå attack mot dom som håller djur. eller att släppa ut dom i det vilda (vilket ibland kan få hemska konsekvenser). nej man ändrar världen med andra medel.

jag är inte emot veganer eller veganisk livstil. dom får leva sitt liv som dom vill och jag leva mitt liv. jag är dock emot hur ''vissa'' beter sig.

detta du skrev här tycker jag är intressant. NÄSTAN ALLA djur även dom som lever i frihet LEVER för någon annan. hur tror du Lejon får mat ? eller andra köttätare i naturen ?

det kallas kretslopp vilket du inte verka veta vad det är för nåt. Antilopen äter gräs-Lejonet äter upp den-lejonet skiter näring till gräset, ÄR inte det naturligt mönster vad är det då?

om du nu värnar om djuren så måste du ju stoppa Lejonen från att äta kött och konventerar dom till att enbart äta ''vegetariskt''. men då drabbar det Lejonet som också är ett djur som du värnar om.

som sagt ändra industrin ändra inte att få kött till talriken.

Redigerat av flaxss: 20-01-2009, 12:56

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 14:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 12:50) *
          det kallas kretslopp vilket du inte verka veta vad det är för nåt. Antilopen äter gräs-Lejonet äter upp den-lejonet skiter näring till gräset, ÄR inte det naturligt mönster vad är det då?
          För det första tror jag inte att man genom att stödja industrin uppmuntrar till någon förändring

Död är lika naturligt som liv. Att saker dör är inget hemskt i sig. Att man däremot föder upp djur för att döda dem tycker jag är litet sjukligt. Speciellt när det handlar om att dra profit på dem, på djurens bekostnad. Man lägger inte ens ner sig för att få dem att må bra under deras livstid. Jag tycker inte att neandertalare som dödade djur för att äta dem gjorde fel. De behövde det för att överleva, inte minst under torrperioder.

Nu för tiden behöver vi inte äta kött för att överleva. Det kommer inte ens att fungera i framtiden. Vi kan inte ens förse de sex miljarder människor som finns på jorden nu med kött. Sedan räknar man med att vi kommer att öka till mellan 10-15 miljarder innan det kommer att avstanna. Du ser ju hur det går ihop, vi måste dra ner på köttätandet bland annat p.g.a. den enorma energi- och vattenförlust som sker i samband med att man odlar upp grödor till djurfoder. Mycket stora arealer går ju åt till gröda som kommer att bli djurfoder, som vi i stället kunde äta direkt. Tänk på att endast 20-25 procent av energin kommer till nytta för människan när man går genom korna. Det är ju extremt slösaktigt.

CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 13:12) *
          Tål du inte att andra inte delar dina åsikter eftersom du snudd på ber oss att inte svara i tråden? Och tror du verkligen att bara för att du kallar dig vegan så vet du mer än alla andra om hur djuren har det? Jag kan inte se att du kommit med någonting som jag inte redan innan denna diskussion redan visste. Du kan väl inte säga att folk inte lyssnar eller bryr sig bara för att dom inte tycker som du. Eller menar du att det är bara om man ändrar åsikt och håller med dig som man lyssnar för isåfall kan jag förstå att du blir frustrerad. Det brukar bli så om man anser att det bara är man själv som har rätt.

Att tycka att det är ok att sabba för andra tycker jag är helt sjukt och att tro att djurhållningen skulle bli bättre genom dylika aktioner är naivt.

Ditt problem är att du inte respekterar andra som inte delar dina åsikter!
          Jag tål att höra andras åsikter och eftersom jag först intresserade mig för djurhållning och sedan blev vegetarian och till slut vegan så tror jag nog att jag har läst på en hel del eftersom jag har ett intresse för det. Du kanske redan visste allting, men alla kanske inte gör det?

Dessutom har jag inte sagt att folk inte lyssnar nu, men det är inte ovanligt att det händer.

Du tycker ju att det är helt okej att samma för andra. Du tycker ju att man skall få förstöra djurens liv för att dra profit på det. Så det var väl inte så konstigt?

Jag respekterar andra som inte delar mina åsikter men jag gillar inte åsikterna. Det är väl ingenting konstigt med det.

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 15:12

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-01-2009, 15:23
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 14:50) *
          För det första tror jag inte att man genom att stödja industrin uppmuntrar till någon förändring

Död är lika naturligt som liv. Att saker dör är inget hemskt i sig. Att man däremot föder upp djur för att döda dem tycker jag är litet sjukligt. Speciellt när det handlar om att dra profit på dem, på djurens bekostnad. Man lägger inte ens ner sig för att få dem att må bra under deras livstid. Jag tycker inte att neandertalare som dödade djur för att äta dem gjorde fel. De behövde det för att överleva, inte minst under torrperioder.

Nu för tiden behöver vi inte äta kött för att överleva. Det kommer inte ens att fungera i framtiden. Vi kan inte ens förse de sex miljarder människor som finns på jorden nu med kött. Sedan räknar man med att vi kommer att öka till mellan 10-15 miljarder innan det kommer att avstanna. Du ser ju hur det går ihop, vi måste dra ner på köttätandet bland annat p.g.a. den enorma energi- och vattenförlust som sker i samband med att man odlar upp grödor till djurfoder. Mycket stora arealer går ju åt till gröda som kommer att bli djurfoder, som vi i stället kunde äta direkt. Tänk på att endast 20-25 procent av energin kommer till nytta för människan när man går genom korna. Det är ju extremt slösaktigt.

oj oj, att föda upp djur och äta dom är ingen mode grej som hänt senaste åren. även dom allra allra första mer ''vetande'' människorna började föda upp djur för att använda. hade ''Lejon'' varit lika smarta som oss hade dom också fött upp djur. jag kan tyvärr inte se det sjukliga i det att föda upp djur för att äta. sålänge djuren har det bra innan gör det inte mig nåt.

det man ska ändra är hur man håller djuren och hur man föder upp dom.

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 15:36
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 15:23) *
          det man ska ändra är hur man håller djuren och hur man föder upp dom.
          Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl bäst för djuren och miljön om man helt enkelt slutar att äta kött. Det kommer man ju inte undan.

CITAT
          Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad har du för bevis för detta påstående? Att det inte står rätt till på en del ställen kan nog vara sant men huvuddelen av svenska djur har det bra, bättre än i frihet. Du slänger ur dig en massa påståenden om missförhållanden men förmodligen har du hämtat dom på sidor av djurrättsaktivister och där är faktaurvalet garanterat snedvridet. Det som är bra står aldrig där, bara enstaka missförhållanden som blåses upp.
          Visst tas extremfall upp ofta. Men det är ju snarare för att visa på hur vi människor kan hantera djur och vår sjuka syn på dem som känslolösa objekt än att försöka få folk att tro att alla djur behandlas så. Nu var det inga sådana exempel som jag tog upp.

Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall.

Resten av det du skriver tänker jag inte svara på, varför behöver jag nog inte motivera tongue.gif

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 16:24

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-01-2009, 15:51
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 15:36) *
          Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl bäst för djuren och miljön om man helt enkelt slutar att äta kött. Det kommer man ju inte undan.

men jag kommer inte sluta äta kött. jag vill ha det, jag behöver det, och det smakar gott.

och jag kan äta kött och värna om miljön och djuren samtidigt.

Redigerat av flaxss: 20-01-2009, 15:52

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 16:24
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 15:51) *
          och jag kan äta kött och värna om miljön och djuren samtidigt.
          Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare.

CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:20) *
          Var har du fått siffran 14 miljarder ifrån? Den är betydligt högre än någon seriös prognos jag sett anser att vi kommer att uppnå.
          Det jag har läst mig till är 10-15 miljarder människor. Men det kanske är i överkant, jag vet inte. Vad har du hört för siffror?

CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2009, 15:48) *
          "Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, Djurskyddsmyndigheten o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall."

Dubbla Djurskyddsmyndigheter? Finns den myndigheten ens kvar? Nåja, om du med denna tråd har trott att du skulle påverka någon här mot ditt håll så har du nog grundligt tagit fel. Med ditt lätt arroganta sätt, okunnighet, snedvridna bevisföring, brist på respekt för våra lagar och andra märkligheter har du nog snarare förpassat veganerna längre bort från vanligt folk. Är alla hästarna inne i stallet?

Nu slipper du dock nog fler inlägg från mig för jag har tröttnat på dig. Jag lovar dock inget.
          Oj, det får jag ändra tongue.gif

Den finns väl inte kvar, men det betyder väl inte att källan inte är pålitlig.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-01-2009, 16:36
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:24) *
          Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare.

men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle vara lättare eller svåra att värna om djuren,miljön,klimatet.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Nauti   Veganism   19-01-2009, 12:00
          RibesRubusVitis   Frågor av typen ”Tror ni på myten att…” är inte så...   19-01-2009, 13:17
          Nauti   Frågor av typen ”Tror ni på myten att...   19-01-2009, 13:27
          Eva-Helene   Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vega...   19-01-2009, 13:42
          Nauti   Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vega...   19-01-2009, 13:53
          *Stintan*   Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller m...   19-01-2009, 14:05
          Nauti   Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller m...   19-01-2009, 14:20
          Red Top   Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt o...   19-01-2009, 14:15
          Nauti   Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt o...   19-01-2009, 14:27
          Red Top   Hur gör du med skor och annat då?   19-01-2009, 14:47
          Nauti   Hur gör du med skor och annat då?Jag har inte haft...   19-01-2009, 15:09
          Miro   Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kö...   19-01-2009, 16:46
          Nauti   Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kö...   19-01-2009, 17:12
          Miro   Vegetabiliskt protein är ju bättre för skelettet ä...   20-01-2009, 08:47
          Nauti   Fast att få gis bakterier är nödvändigt, sånt oroa...   20-01-2009, 10:34
          Markus_H   Jag ser inget fel att äta so men vegan medan milit...   19-01-2009, 18:08
          Nauti   Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt ...   19-01-2009, 18:23
          Markus_H   Det är ju inte tillskottet av CO2 man talar om när...   19-01-2009, 20:27
          Nauti   Idisslarna är ju själva en del av kolets naturliga...   19-01-2009, 20:41
          Markus_H   Men ju fler idisslare det finns, desto större meta...   19-01-2009, 21:50
          Nauti   Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar...   19-01-2009, 22:03
          Markus_H   Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är...   19-01-2009, 23:06
          Nauti   Men även om de minskade bestånden av elefanter och...   19-01-2009, 23:12
          kasam   Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätan...   20-01-2009, 18:23
          Aqvakul   Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju u...   20-01-2009, 18:46
          Nauti   Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju u...   20-01-2009, 18:55
          Aqvakul   Jag ser inget fel att äta so men vegan medan milit...   19-01-2009, 18:51
          Gossen Ruda   Jaså, är du här nu igen. Jag trodde att du fick på...   19-01-2009, 18:41
          Kat   Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är d...   19-01-2009, 18:43
          Nauti   Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är d...   19-01-2009, 18:57
          Kat   Det finns ju mycket information på internet som gö...   19-01-2009, 19:00
          andersen   Det finns ju mycket information på internet som gö...   19-01-2009, 19:13
          Nauti   Fisk är nyttigt och om hon nu inte vill äta kött, ...   19-01-2009, 19:21
          andersen   Det är många som har en negativ attityd när det gä...   19-01-2009, 18:54
          Huggorm   Är det bättre att välja skor tillverkad i miljöfar...   19-01-2009, 18:59
          Nauti   Är det bättre att välja skor tillverkad i miljöfar...   19-01-2009, 19:08
          Kat   Det är nog litet av en vanesak också. Visst smakar...   19-01-2009, 19:19
          Nauti   Fast just det där låter lite av en motsägelse. Det...   19-01-2009, 19:27
          Kat   Men man kommer ju in i litet av en ny värld med ny...   19-01-2009, 19:32
          Nauti   Det är säkert rätt att många människor, oavsett di...   19-01-2009, 19:45
          Markus_H   Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecke...   19-01-2009, 20:11
          Nauti   Transfetter bildas vid härdning av vegetabiliska f...   19-01-2009, 20:14
          Gossen Ruda   Kokosfett använder jag mig av en del så det var vä...   19-01-2009, 20:20
          Kat   Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecke...   19-01-2009, 20:34
          Huggorm   När det gäller att man får prioritera miljö eller ...   19-01-2009, 19:24
          Nauti   Alla djur plågas inte under uppväxten, många har e...   19-01-2009, 19:32
          Markus_H   Jag tvivlar på att det finns djurhållning där djur...   19-01-2009, 20:18
          Nauti   Jag har svårt att förstå veganers motstånd mot ull...   19-01-2009, 20:26
          Aqvakul   Nauti! Hur länge har du levt som vegan? Varfö...   19-01-2009, 19:24
          Gossen Ruda   Undrar lite varifrån du får alla sk fakta, att fis...   19-01-2009, 20:16
          *Stintan*   Jag äter massor av grönsaker men jag äter även köt...   19-01-2009, 21:28
          Nauti   Något som jag alltid tyckt vara lite lustigt med v...   19-01-2009, 21:57
          *Stintan*   Varför är det konstigt? Kött är ju ofta gott och d...   19-01-2009, 22:38
          Nauti   Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta ...   19-01-2009, 22:51
          Tobb   Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladd...   19-01-2009, 21:34
          Nauti   Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladd...   19-01-2009, 22:10
          Gossen Ruda   Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs fö...   19-01-2009, 22:14
          Nauti   Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs fö...   19-01-2009, 22:28
          aanderss   kött ät gott   19-01-2009, 22:53
          Nauti   kött ät gottJa? Vad är din poäng?   19-01-2009, 22:54
          Markus_H   Länkar om regnskog: http://mjv.klandestino.se/inde...   19-01-2009, 23:01
          Nauti   Länkar om regnskog: http://mjv.klandestino.se/inde...   19-01-2009, 23:04
          Gossen Ruda   Kossor kan beta på marker där det inte går att odl...   20-01-2009, 08:00
          Gillan   Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer...   20-01-2009, 08:30
          Myosotis   Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer...   20-01-2009, 12:12
          Gillan   De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian...   20-01-2009, 16:30
          Aqvakul   Det är klart att du kan. Men det är väl lättare at...   20-01-2009, 16:25
          Nauti   Bedömningen är att befolkningen kommer att stabili...   20-01-2009, 16:28
          Aqvakul   Det är inte som att jag tog dem ur tomma luften he...   20-01-2009, 16:43
          Nauti   vilket innebär att animalieproduktionen troligen m...   20-01-2009, 16:52
          Nauti   men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle...   20-01-2009, 16:39
          *Stintan*   Jag startade tråden för att jag tycker att det är ...   20-01-2009, 13:12
          Jan Lindgren   Hej! Är man ororlig för metanutsläppen från id...   20-01-2009, 09:34
          Gossen Ruda   Är man mycket rädd för bakterier i animala produkt...   20-01-2009, 10:41
          Pia L   Nauti : "blir man fanatisk bara för att lägge...   20-01-2009, 11:04
          Nauti   Fanatisk blir man då man anser det legalt att sabb...   20-01-2009, 11:19
          Pia L   Nauti : Det enda jag lär mig av både dig och andra...   20-01-2009, 11:35
          Nauti   Nej, jag ser inte djurens lidande, jag har vänner ...   20-01-2009, 12:18
          Pia L   Nauti : "Jag har som sagt svårt för att respe...   20-01-2009, 12:31
          Nauti   Nauti : "Jag har som sagt svårt för att respe...   20-01-2009, 12:38
          Tobb   Vatten står för en lika stor del av växthuseffekte...   20-01-2009, 12:32
          Pia L   Nauti : Jag och många med mig känner inget behov a...   20-01-2009, 12:47
          aanderss   Jag älskar kött och kommer att äta de i hela livet...   20-01-2009, 13:01
          flaxss   OCH hade jag haft råd hade plats hade jag gärna ...   20-01-2009, 13:05
          Gossen Ruda   Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad h...   20-01-2009, 15:26
          Jan Lindgren   Hej! Modern teknik har gjort att vi kan överle...   20-01-2009, 15:45
          Nauti   Bägge schimpansarterna, som är intelligentare än g...   20-01-2009, 16:17
          Aqvakul   Ja, det var nog viktigt för våran utveckling som a...   20-01-2009, 16:20
          Gossen Ruda   "Källorna från faktasamlingarna är ju enligt ...   20-01-2009, 15:48
          6 sidor V   1 2 3 > » 

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 02:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon