|
Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor? |
|
|
|
19-01-2009, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet  När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så? När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen. Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare. Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan. Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva  Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?" Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan. Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det? Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 13:30
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
19-01-2009, 18:08
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag ser inget fel att äta so men vegan medan militant veganism är något jag ogilllar. Tycker det är som med islam och militant islamism ungefär, respekterar det ena men inte det andra.
Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare.
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 18:23
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 18:08)  Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare. Det är ju inte tillskottet av CO2 man talar om när det gäller djuruppfödning? Det är såvitt jag vet metangasutsläppen, och metangas är en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Vad du menar med naturliga utsläpp vet jag inte, ju fler idisslare, desto mer metangasutsläpp. Mulljordar och lustgasutsläpp har jag läst om. Risodling vet jag ingenting om, det har jag faktiskt aldrig stött på. Länka gärna.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 18:27
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
19-01-2009, 20:27
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 18:23)  Det är ju inte tillskottet av CO2 man talar om när det gäller djuruppfödning? Det är såvitt jag vet metangasutsläppen, och metangas är en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Vad du menar med naturliga utsläpp vet jag inte, ju fler idisslare, desto mer metangasutsläpp.
Mulljordar och lustgasutsläpp har jag läst om. Risodling vet jag ingenting om, det har jag faktiskt aldrig stött på. Länka gärna. jo det är rätt att idisslare ger utsläpp av metangas. Men den växthusgas man främst ser som orsak till växthuseffekten är att vi tillför atmosfären mer koldioxid än vad som det ekologiska systemet för tillfället klarar av att ta upp eftersom vi tillför en nettotillförsel av CO2 genom att förbränna fossila bränslen som olja, kol och torv. Metan bildas naturligt vid all nedbrytning av organiskt material och i magarna hos idisslande djur. Den metan en ko, elefant, älg eller en termit släpper ut kommer ju från den biomassa (gröna växter) de äter och den metangasen kommer med tiden brytas ned och återgå till kretsloppet. Även om vi har mer boskap idag än historiskt sett så har vi å andra sidan färre elefanter, bison, visenter etc så jag tycker det borde vara en balans sett till idisslarna i världen. Idisslarna är ju själva en del av kolets naturliga kretslopp så jag har svårt att se dem som "miljöbovar".
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 20:41
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 20:27)  Idisslarna är ju själva en del av kolets naturliga kretslopp så jag har svårt att se dem som "miljöbovar". Men ju fler idisslare det finns, desto större metangasutsläpp blir det ju. I kombination med en ökande koldioxidhalt så bidrar det ju ännu mer till den globala uppvärmningen. I grund och botten är ju problemet att vi släpper ut koldioxid från fossila bränslen. Men en vegansk kost skulle ju vara skonsamt för miljön på det viset att man slapp hugga ner regnskog för att få plats till odling av grödor samt mindre metangas-, ammoniak och kväveutsläpp. CITAT (Kat @ 19-01-2009, 20:34)  För mig är det betydligt viktigare att fokusera på det bra man gör när man äter sunt av olika skäl, än att racka ner på sig sjäv för de gånger man inte gör det. Det är bra att göra något alls. Det låter bra. Man behöver ju inte racka ner på sig själv för att man inte gör det, men man kanske kan tänka på att göra det litet oftare. Det känns nog bättre att äta maten när man vet att man konsumerar på ett sätt som gynnar hälsan, miljön och djuren
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 20:36
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 21:50
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 20:41)  Men ju fler idisslare det finns, desto större metangasutsläpp blir det ju. I kombination med en ökande koldioxidhalt så bidrar det ju ännu mer till den globala uppvärmningen. I grund och botten är ju problemet att vi släpper ut koldioxid från fossila bränslen. Men en vegansk kost skulle ju vara skonsamt för miljön på det viset att man slapp hugga ner regnskog för att få plats till odling av grödor samt mindre metangas-, ammoniak och kväveutsläpp. Det låter bra. Man behöver ju inte racka ner på sig själv för att man inte gör det, men man kanske kan tänka på att göra det litet oftare. Det känns nog bättre att äta maten när man vet att man konsumerar på ett sätt som gynnar hälsan, miljön och djuren  Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar också tillväxten av biomassa och därmed ökad inlagring av CO2 i levande växter. Visst är det korkat att hugga ned regnskog för att låta djur beta där, men man behöver inte köpa kött från Brasilien som åkt båt över halva världen. Välj lokalproducerat naturbeteskött! Sen hugger man ned regnskog och odlar upp inte enbart för att odla foder till kor och göra betesmark, våra biobränslen tar allt mer regnskogsareal i anspråk då man anlägger oljepalmsplantage. Palmolja som vi dessutom använder i Carlshamns margarin och i andra livsmedel.
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:03
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 21:50)  Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar också tillväxten av biomassa och därmed ökad inlagring av CO2 i levande växter. Visst är det korkat att hugga ned regnskog för att låta djur beta där, men man behöver inte köpa kött från Brasilien som åkt båt över halva världen. Välj lokalproducerat naturbeteskött!
Sen hugger man ned regnskog och odlar upp inte enbart för att odla foder till kor och göra betesmark, våra biobränslen tar allt mer regnskogsareal i anspråk då man anlägger oljepalmsplantage. Palmolja som vi dessutom använder i Carlshamns margarin och i andra livsmedel. Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas. Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt. Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt. Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 23:06
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 22:03)  Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas.
Fast metan från idisslare (boskap) är fortfarande inte fossil. Den metan kor släpper ut är ju en produkt av den grönmassa de äter. Jämfört med 70-talet så har ju världens bestånd av vilda elefanter mer än hallverats och buffeln är ju så gott som utrotad i nord amerika. På den europeiska kontinentne hade man förr stora jordar med visent så nog har det funnits idisslare förr och jag tycker nog at tde ingår i kretsloppet. Våtmarker, risodlingar och termiter avgger också jättemycket metan och även rent mänskliga "påfund" som odling på åkermark och framställning av kvävegödsel ger stora utsläpp. Vissa åkermarker läcker mer CO2 och metan än de tar upp när man odlar på dem. Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt.
Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt.
Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2009, 23:12
|

Medlem

|
CITAT Fast metan från idisslare (boskap) är fortfarande inte fossil. Den metan kor släpper ut är ju en produkt av den grönmassa de äter. Jämfört med 70-talet så har ju världens bestånd av vilda elefanter mer än hallverats och buffeln är ju så gott som utrotad i nord amerika. På den europeiska kontinentne hade man förr stora jordar med visent så nog har det funnits idisslare förr och jag tycker nog at tde ingår i kretsloppet. Våtmarker, risodlingar och termiter avgger också jättemycket metan och även rent mänskliga "påfund" som odling på åkermark och framställning av kvävegödsel ger stora utsläpp. Vissa åkermarker läcker mer CO2 och metan än de tar upp när man odlar på dem. Men även om de minskade bestånden av elefanter och bufflar och de ökade bestånden av idisslare tar ut varandra så betyder ju inte det att det inte vore bättre för miljön om det fanns färre idisslare? Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 23:16
--------------------
|
|
|
|
|
20-01-2009, 18:23
|
Medlem
Antal inlägg: 828
Medlem nr: 17 995

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 23:12)  Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer. Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag… Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras. Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!! Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur? Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet. Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller?
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|
|
|
|
|
20-01-2009, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (kasam @ 20-01-2009, 18:23)  Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag…
Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras.
Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!!
Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur?
Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet.
Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Nauti Veganism 19-01-2009, 12:00 RibesRubusVitis Frågor av typen ”Tror ni på myten att…” är inte så... 19-01-2009, 13:17 Nauti Frågor av typen ”Tror ni på myten att... 19-01-2009, 13:27 Eva-Helene Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vega... 19-01-2009, 13:42 Nauti Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vega... 19-01-2009, 13:53 *Stintan* Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller m... 19-01-2009, 14:05 Nauti Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller m... 19-01-2009, 14:20 Red Top Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt o... 19-01-2009, 14:15 Nauti Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt o... 19-01-2009, 14:27 Red Top Hur gör du med skor och annat då? 19-01-2009, 14:47 Nauti Hur gör du med skor och annat då?Jag har inte haft... 19-01-2009, 15:09 Miro Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kö... 19-01-2009, 16:46 Nauti Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kö... 19-01-2009, 17:12  Miro Vegetabiliskt protein är ju bättre för skelettet ä... 20-01-2009, 08:47   Nauti Fast att få gis bakterier är nödvändigt, sånt oroa... 20-01-2009, 10:34         Nauti Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju u... 20-01-2009, 18:55 Aqvakul Jag ser inget fel att äta so men vegan medan milit... 19-01-2009, 18:51 Gossen Ruda Jaså, är du här nu igen. Jag trodde att du fick på... 19-01-2009, 18:41 Kat Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är d... 19-01-2009, 18:43 Nauti Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är d... 19-01-2009, 18:57  Kat Det finns ju mycket information på internet som gö... 19-01-2009, 19:00  andersen Det finns ju mycket information på internet som gö... 19-01-2009, 19:13   Nauti Fisk är nyttigt och om hon nu inte vill äta kött, ... 19-01-2009, 19:21 andersen Det är många som har en negativ attityd när det gä... 19-01-2009, 18:54 Huggorm Är det bättre att välja skor tillverkad i miljöfar... 19-01-2009, 18:59 Nauti Är det bättre att välja skor tillverkad i miljöfar... 19-01-2009, 19:08  Kat Det är nog litet av en vanesak också. Visst smakar... 19-01-2009, 19:19   Nauti Fast just det där låter lite av en motsägelse. Det... 19-01-2009, 19:27    Kat Men man kommer ju in i litet av en ny värld med ny... 19-01-2009, 19:32     Nauti Det är säkert rätt att många människor, oavsett di... 19-01-2009, 19:45      Markus_H Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecke... 19-01-2009, 20:11       Nauti Transfetter bildas vid härdning av vegetabiliska f... 19-01-2009, 20:14        Gossen Ruda Kokosfett använder jag mig av en del så det var vä... 19-01-2009, 20:20      Kat Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecke... 19-01-2009, 20:34  Huggorm När det gäller att man får prioritera miljö eller ... 19-01-2009, 19:24   Nauti Alla djur plågas inte under uppväxten, många har e... 19-01-2009, 19:32    Markus_H Jag tvivlar på att det finns djurhållning där djur... 19-01-2009, 20:18     Nauti Jag har svårt att förstå veganers motstånd mot ull... 19-01-2009, 20:26 Aqvakul Nauti!
Hur länge har du levt som vegan?
Varfö... 19-01-2009, 19:24 Gossen Ruda Undrar lite varifrån du får alla sk fakta, att fis... 19-01-2009, 20:16 *Stintan* Jag äter massor av grönsaker men jag äter även köt... 19-01-2009, 21:28 Nauti Något som jag alltid tyckt vara lite lustigt med v... 19-01-2009, 21:57  *Stintan* Varför är det konstigt? Kött är ju ofta gott och d... 19-01-2009, 22:38   Nauti Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta ... 19-01-2009, 22:51 Tobb Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladd... 19-01-2009, 21:34 Nauti Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladd... 19-01-2009, 22:10 Gossen Ruda Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs fö... 19-01-2009, 22:14 Nauti Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs fö... 19-01-2009, 22:28 aanderss kött ät gott 19-01-2009, 22:53 Nauti kött ät gottJa? Vad är din poäng? 19-01-2009, 22:54 Markus_H Länkar om regnskog:
http://mjv.klandestino.se/inde... 19-01-2009, 23:01 Nauti Länkar om regnskog:
http://mjv.klandestino.se/inde... 19-01-2009, 23:04 Gossen Ruda Kossor kan beta på marker där det inte går att odl... 20-01-2009, 08:00 Gillan Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer... 20-01-2009, 08:30 Myosotis Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer... 20-01-2009, 12:12  Gillan De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian... 20-01-2009, 16:30 *Stintan* Jag håller med dig Gillan.
Men att vänta sig att v... 20-01-2009, 09:24 Nauti Jag håller med dig Gillan.
Men att vänta sig att v... 20-01-2009, 10:44  *Stintan* Det kanske är så att det är ganska svårt att respe... 20-01-2009, 12:22   Nauti Kan du inte respektera andra människors val så är ... 20-01-2009, 12:31    flaxss Alla djur plågas inte, men de flesta inom den stor... 20-01-2009, 12:50     Nauti det kallas kretslopp vilket du inte verka veta vad... 20-01-2009, 14:50      flaxss För det första tror jag inte att man genom att stö... 20-01-2009, 15:23       Nauti det man ska ändra är hur man håller djuren och hur... 20-01-2009, 15:36        flaxss Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl b... 20-01-2009, 15:51         Nauti och jag kan äta kött och värna om miljön och djure... 20-01-2009, 16:24          Aqvakul Det är klart att du kan. Men det är väl lättare at... 20-01-2009, 16:25           Nauti Bedömningen är att befolkningen kommer att stabili... 20-01-2009, 16:28            Aqvakul Det är inte som att jag tog dem ur tomma luften he... 20-01-2009, 16:43             Nauti vilket innebär att animalieproduktionen troligen m... 20-01-2009, 16:52          flaxss Det är klart att du kan. Men det är väl lättare at... 20-01-2009, 16:36           Nauti men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle... 20-01-2009, 16:39    *Stintan* Jag startade tråden för att jag tycker att det är ... 20-01-2009, 13:12 Jan Lindgren Hej!
Är man ororlig för metanutsläppen från id... 20-01-2009, 09:34 Gossen Ruda Är man mycket rädd för bakterier i animala produkt... 20-01-2009, 10:41 Pia L Nauti : "blir man fanatisk bara för att lägge... 20-01-2009, 11:04 Nauti Fanatisk blir man då man anser det legalt att sabb... 20-01-2009, 11:19 Pia L Nauti : Det enda jag lär mig av både dig och andra... 20-01-2009, 11:35 Nauti Nej, jag ser inte djurens lidande, jag har vänner ... 20-01-2009, 12:18 Pia L Nauti : "Jag har som sagt svårt för att respe... 20-01-2009, 12:31 Nauti Nauti : "Jag har som sagt svårt för att respe... 20-01-2009, 12:38 Tobb Vatten står för en lika stor del av växthuseffekte... 20-01-2009, 12:32 Pia L Nauti : Jag och många med mig känner inget behov a... 20-01-2009, 12:47 aanderss Jag älskar kött och kommer att äta de i hela livet... 20-01-2009, 13:01 flaxss OCH
hade jag haft råd hade plats hade jag gärna ... 20-01-2009, 13:05 Gossen Ruda Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad h... 20-01-2009, 15:26 Jan Lindgren Hej!
Modern teknik har gjort att vi kan överle... 20-01-2009, 15:45 Nauti Bägge schimpansarterna, som är intelligentare än g... 20-01-2009, 16:17  Aqvakul Ja, det var nog viktigt för våran utveckling som a... 20-01-2009, 16:20 Gossen Ruda "Källorna från faktasamlingarna är ju enligt ... 20-01-2009, 15:48
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|