CITAT (kasam @ 21-01-2009, 16:53)

Flaxss - kollade din bild - ser fint ut. Blev helt klart inspirerad... Är det viktigt om ett sådant arrangemang står i sol eller skugga? Behöver du byta vatten ofta för att det blir grumligt etc? Vattenväxter du nämner, hur vinterförvarar du dem?
det jag hade i somras var iförsig väldigt litet. man kan ju göra mer i större kärl.
det beror lite på vad du ska ha för växter och vad du vill åstadkomma med det.
ska du ha näckrosor så älskar dom sol. likadant iris älskar sol. annars så klarar sig dom flesta vatten växter med halvskugga. och desto soligare det står desto mer alger kan man få har du dock mycket växter och flytväxter så hindras ju det och ger rätt näring.
jag fyller bara på med vatten. ska du ha djur eller annat i nåt annats så kan det ju vara bra att bytta vatten och ev ha någon pump om det går.
härdiga växter låter jag vara kvar ute. men näckros får man ta in och övervintra svalt ca +1c +10c(beroende sort). det räcker du har en spann med vatten. vattenhyacint och Musselblomma tar man in och övervintra som en vanlig krukväxt en skål med vatten ca +15c +20c och extra ljus så klarar dom vintern. har man akvarium så underlättar det mycket ju.