CITAT (Kvirre @ 24-01-2009, 21:41)

Tack för era svar!
Krasse och groddar ska vi så och gräs till påsk. Ekollon tittade vi på igår, så det ska vi absolut ta in och plantera. Tamarillo låter ju spännande. Sommarblommor, kan man så det redan?
Läste här på Odla att man kan sätta en vitlöksklyfta, ska den vara helt i jorden eller med toppen ovanför?
Tryck ner den ordentligt i jorden. Blasten tittar upp ganska snart. Detta kan du även göra så fort det går i rabatter och trädgårdsland. (håller både sork och rådjur borta!)
Sen kan man ju alltid sätta apelsin, citron och klementinkärnor. Dessa gror fort. Tyvärr är det inte alltid det är samma sort som kommer upp, men de gror fort och är roliga under tiden. Över huvud taget är det kul att botanisera i disken med exotiska frukter. Ta en provsmakarkväll. Det som smakar gott sår man och resten slänger man.
Även Ingefära går att sätta nu. Blir ett dekorativt gräs i kruka.
Citerat mig själv från annan tråd.
Just så här års (nästa vecka ungefär) Köper jag en bit ingefära, som jag delar i ca 2-3cm stora bitar. Sen sätter jag varje bit i en 5-liters kruka med plantjord och vattnar. Krukorna får stå under borden i blomrummet (+20 grader) I slutet av februari, brukar de första stråna titta upp. Då lyfter jag upp krukorna till belysningen och börjar vattna. Ingefäran vill ha jämn fuktighet. I slutet av april, flyttar krukorna ut till växthuset, där de får stå hela sommaren. I september har jag sedan skördat ingefäran, för då åker istället alla citrusar och andra växter in där, som ska övervintra svalt. Ingefäran har jag aldrig försökt låta stå kvar då, utan skördar den istället och kokar marmelad på den (MUMS)Ha så roligt med sonen