Nu har jag mer kunskap om ekologiskt jorbruk(märk, det behövs inga" ") än om trädgårdsodling, trots att jag har en eget privat trädgård på en hektar. Ekologisk odling får man använda då man är med i kontrollen, sköts här i Finland av Livsmedelsverket Evira, och det är endast det som är kontrollerat som får säljar som ekologiska produkter.
I trädgården använder jag endast ett lager gräsklipp på försommaren. Gräsklippet använder jag inte bara som gödsling, utan också för att det behåller fukten i marken och förbättrar markstrukturen. Mer behövs ej. Alla perenner, kryddor och äppelträd klarar sej utmärkt på det som finns i marken.
På våra åkrar varierar fosforhalten mellan 5 och 15 mg/l. Då gödslar vi med komposterad nötgödsel. Urinen körs skillt up på klöverfattiga vallar. Svärfar som i sin trädgård odlar med konstgödsel har forforvärdet 250 mg/l. Gränsen för högt värde går vid 30...
På vår gård används vallskörden som foder åt de egna djuren. Alla nötgårdar har användning för vallskörden och då kommer klövern till sin rätt. Vi har haft ekologisk odling på vår gård i snart 30 år och skördarna är minst lika stora som hos de som odlar konventionellt. De första åren märks en skördeminskning men efter det så stiger skördenivån igen. Det som inte går med ekologisk odling är ensidig odling, vilket inte heller är tillåtet. Det går tex inte att odla potatis eller spanmål år efter år på samma åker. Dessutom så är det en minimal skillnad i producentpriserna för ekologiskt och konventionellt odlade produkter så där är det butikerna som gör vinst.
|