Hej Cia! Intressant information. I Sverige så får man mer än dubbelt så mycket betalt för "ekologiska" äpplen så det kan vara lönsamt. Dock är den "ekologiska" äppelproduktionen bara ca !% av den konventionella. Jag begriper dock inte hur du får fosforn att räcka till i det långa loppet eftersom du för bort en massa varje år med skörden.
Jag tycker att spannmålsskörden låter lite låg men jag bor också i ett mycket bättre klimat än du gör. Mjölkpriserna är väsentligt högre i Finland än i Sverige så här måste korna producera enormt bra om gården ska bära sig.
Jag ser "ekologiska" odlingar som en stor bluff. Det är tillåtet att köpa in olika sorters gödsel som är framställt med hjälp av konstgödsel. Ex biprodukter från slakt, gödsel från konventionella slaktkycklingar, gödsel från andra konventionellt uppfödda djurslag. Bördigheten hos "ekologiska " odlare upprätthålls med hjälp av konstgödsel. Jag talade igår med en "ekologisk" grönsaksodlare. Han är mycket kunnig och ansvarar för en hel del jordbruksutbildning i Sverige. Han gödslade med gödsel från grannens konventionellt uppfödda kor. Eftresom han var kunnig så tillförde han extra kväve med blodmjöl. Blodmjöl kommer från konventionellt uppfödda djur. Varför använder han då inte konstgödsel direkt. För att öka mullhalten så kan man tex odla oljerättika på ett konventionellt sätt som sedan plöjs ner. Då har man dessutom fått bort en massa nematoder. Det måste vara fullkomligt idiotiskt att gå över en annan jordbrukare för att få in kväve, fosfor och andra växnäringsämnen.
Ekologi = läran om de levande organismernas förhållande till omgivningen, klimat, jordmån, andra djur och växter etc
Enligt definitionen på ordet ekologi så är all odling av nödtvång ekologisk.
Ur miljösynvinkel så anser jag att IP-odling är bäst. Den största äppelorganisationen i Sverige kräver att alla leverantörerna är IP-odlare eller "ekologiska" Jag vet inte om ni har en liknande odlingsform i Finland. MVH Jan Lindgren
|