CITAT (Gunilla T @ 31-01-2009, 17:19)

Rädsla kan aldrig straffas bort! Om hon är osäker är det självförtroendet som bör stärkas, utelämna alla usch och fy och nej och slösa beröm när hon gör bra saker.
INSTÄMMER, jag har faktist fått samma problem... med min kastrerade han hund. Han har inte varit så tidigare men det har kommit nu dom senaste månaderna. Beröm när hon gör rätt, när du ser en hund på avstånd känner hon att du blir osäker på hur det ska gå... hon får då bekräftelse på att något är fel... men i själva värket är det dina signaler som går fram
"Hur ska det här gå" !!!???!!! och du spänner dig automatiskt, kanske drar in på kopplet! Istället slappna av!!! hitta på något som tar hennes uppmärksamhet, prata med henne glatt när ni passerar, bry dig inte om vad den andra hundföraren ska tänka...

du kan larva dig hur mycke som du vill... bara hon glömer bort att morra, kanske hon helt enkelt struntar i den andra hunden ni möter för du är mycket roligare

. Det kan ta tid... att få bort, men tillslut går det

Specielt om det är flera i familjen som går ut med hunden... Min man och barn "vill inte skäma ut sig" Men vad gör det om man kan få en trevlig och mysig hund för resten av alla år som man ska ha tillsamans

Lycka till
Redigerat av blomkronan: 31-01-2009, 17:34