Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför gör min hund så?
          boxer2
          Inlägg 31-01-2009, 15:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Min hund, en tik stannar och vägrar gå, skäller och morrar när hon ser en annan hund, när den andra hunden gått förbi så springer hon efter den andra hunden och morrar. Varför gör hon så?

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 31-01-2009, 17:19
          Länk hit: #2

Gäster

Jag kan naturligtvis inte säga säkert men jag kan gissa...och jag gissar att den är osäker, kanske rädd. Det går att träna bort men du kanske bör ha någon sakkunnig som hjälp. Är det bara andra hundar hon reagerar på eller är det även människor eller olika situationer som väcker hennes oro?

Det är viktigt att du förhåller dig lugn och inte blir stressad (inte så lätt) men du bör visa din hund att du är att lita på. Rädsla kan aldrig straffas bort! Om hon är osäker är det självförtroendet som bör stärkas, utelämna alla usch och fy och nej och slösa beröm när hon gör bra saker.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 31-01-2009, 17:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Gunilla T @ 31-01-2009, 17:19) *
          Rädsla kan aldrig straffas bort! Om hon är osäker är det självförtroendet som bör stärkas, utelämna alla usch och fy och nej och slösa beröm när hon gör bra saker.

INSTÄMMER, jag har faktist fått samma problem... med min kastrerade han hund. Han har inte varit så tidigare men det har kommit nu dom senaste månaderna. Beröm när hon gör rätt, när du ser en hund på avstånd känner hon att du blir osäker på hur det ska gå... hon får då bekräftelse på att något är fel... men i själva värket är det dina signaler som går fram
          "Hur ska det här gå" !!!???!!! och du spänner dig automatiskt, kanske drar in på kopplet! Istället slappna av!!! hitta på något som tar hennes uppmärksamhet, prata med henne glatt när ni passerar, bry dig inte om vad den andra hundföraren ska tänka... smile.gif du kan larva dig hur mycke som du vill... bara hon glömer bort att morra, kanske hon helt enkelt struntar i den andra hunden ni möter för du är mycket roligare biggrin.gif. Det kan ta tid... att få bort, men tillslut går det smile.gif Specielt om det är flera i familjen som går ut med hunden... Min man och barn "vill inte skäma ut sig" Men vad gör det om man kan få en trevlig och mysig hund för resten av alla år som man ska ha tillsamans smile.gif

Lycka till

Redigerat av blomkronan: 31-01-2009, 17:34

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-01-2009, 21:15
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (blomkronan @ 31-01-2009, 17:31) *
          ... Min man och barn "vill inte skäma ut sig" Men vad gör det om man kan få en trevlig och mysig hund för resten av alla år som man ska ha tillsamans smile.gif

Lycka till

Detdär är väldigt viktigt...hundägare skäms för att deras hund inte uppför sig exemplariskt och börjar undvika problem istället för att möta svårigheterna och försöka lösa dem.

Varför skäms så många hundägare?...jo, för att de alltid får höra i olika sammanhang att det alltid är ägarens fel om hunden inte uppför sig korrekt vilket är en sanning med modifikation. Precis som det finns osäkra och rädda människor finns det också hundar som drabbats av liknande problem.

För att kunna hjälpa din hund så släng alla beskäftiga råd i papperskorgen som säger att det är du som ägare som är problemet och om du inte själv har den kunskap som krävs för att hjälpa din hund så finns det andra som har det och som kan hjälpa dig.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 06:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon