CITAT (Bassam @ 01-02-2009, 17:13)

Tack för frågan
Jag tycker o du flyttar olivträd till -- svalt som möjligt (+4 -+15 grader) nu, för att temperaturen ändrad så mycket under kort tiden o det är inte bra för växter.
H: Bassam
Hade jag haft ett sådant utrymme hade olivträdet förstås fått stå där hela tiden. Nu handlar det, som du kan läsa i tråden, om att jag inte har något svalt utrymme utan är tvungen att förvara det ute, eftersom rumstemperatur är ännu värre.
CITAT (flaxss @ 01-02-2009, 18:05)

hur kallt har det varit ?
jag ska kolla till mitt eget träd på friland nu till helgen, hoppas det klarat sig.
du klipper inte nu utan till våren-sommaren när du ser vad som lever eller ej. och vänta in i juli.
att den tappar blad brukar hända(det händer även nere i medelhavsområdet att dom tappar en del blad när det blir kallt)
även om den är solskadat eller frusit ihjäl tappar den blad. men du ska ha is i magen och fortsätta att täcka den (det värsta är snart över) och klipp inte för tididgt.
-13 som kallast, fast två grader varmare under väven... Men det var ju ett tag sen, o efter det tyckte jag det såg bra ut. Men det har ju gått väldigt mycket upp och ner på sistone. I natt hade vi -9 igen, men bara -3 under väven! Solskador kan den iaf inte ha, jag har inte packat upp den när det har varit mildare (bara lite för att kika...) utan har behållit väven på, och den står under ett bord så solen kommer inte åt alls.
Ok, jag väntar då o hoppas på det bästa! Håller tummarna... Hoppas ditt har klarat sig bra!!
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com