Jag såg inte programmet, skulle inte klara av det. Det räckte att jag hörde det på radio.
Att plocka levande fåglar storskaligt är hemskt djurplågeri. En del dun plockades förr från levande fåglar, men då strax före ruggningen när fjädrarna hade börjat lossna. Inte alls lika hemskt. Dun som plockas med våld är av sämre kvalité då fett och annat som följer med bl.a. drar till sig kvalster.
Att jämföra med psykiskt störda burfåglar är naturligtvis dumheter, men det sa väl gossen bara för att reta mig skulle jag tro. Vi kan väl hålla oss till fakta. Dunen som ådan plockar på bröst och mage lossnar lätt, det är meningen att hon ska plocka dem och det gör nog inte ont. Ejderdun är en bra produkt som man kan köpa med gott samvete, jag hoppas verkligen att ingen blandar ihop detta. Första insamlingen sker strax innan ungarna kläcks. Man tar försiktigt ca. 75% av dunen i varje bo och ersätter dem med mjukt, torrt gräs. Ådan promenerar bara en bit därifrån och tittar på, de har nästan blivit tama eller domesticerade på vissa håll. Människorna har inget intresse av att skrämma bort dem, de vill ju att de ska komma tillbaka och häcka nästa år också, de tjänar ju pengar på dem. Ejderbeståndet kan öka kraftigt i områden där de är skyddade och där man tar dun, bl.a. beroende på att man ställer i ordning boplatser åt dem och håller efter äggtjuvar, så det liknar mer en symbios än ett ensidigt utnyttjande. Andra insamlingen sker när ungarna har lämnat boet, men dessa dun är av sämre kvalitet.
Här finns en lista över företagen som säljer tortyrdun. Det sker bl.a. i Ungern, Polen och Kina.