Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hjälp med ny trädgård, ny trädgård
          Heidi zon 3
          Inlägg 05-11-2002, 11:31
          Länk hit: #1

Gäster

Hej,
          Första gången jag själv skriver något i detta forum, har läst mycket men aldrig provat själv. tongue.gif
          vi har precis köpt ett hus i Enköping med en tomt där inget har blivit gjort sedan huset buggdes (1976). Jag skulle behöva lite tips hur man går tillväga för att få en snygg tomt/rabatt. Förra ägaren hade inget trädgårdsintresse och har därför endast planterat nyponbuskar samt barrväxter. Själv skulle jag vilja ha perenner.

Hoppas på svar
          /Heidi smile.gif biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sylvia
          Inlägg 05-11-2002, 22:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Du har ju ett jätteläge mitt i en av de vackraste städerna i Sverige! Se här: http://www.enkoping.se/parker/ och studera även på plats, fast nu på vintern kanske det inte finns så mycket att se längre i växtväg. Men planläggningen syns ju bättre nu. Kanske något att ta efter?

Och som alla andra säger, låna metervis med böcker och läs och planera! Låna först sådana där man försklarar grundprinciperna, jord, gödning, läge, planering etc. Rita upp tomten på rutpapper och gör massor med skisser, tills du är nöjd. Sedan på våren är det lätatre att sätta igång med det praktiska arbetet när man har klart för sig vad man vill med sin trädgård.

Men förkasta inte de gamla barrväxterna utan att ta en närmare titt på dem först. En del kanske går att stamma upp och bli vackra "jättebonsaier" eller mindre träd med vacker, knotig stam som ger karäktar åt rabatten där de står.

Och ha sedan inte bråttom utan låt trädgården växa fram sakta men säkert! Lycka till!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon