Efter att ha arbetat över tio år, i min ungdom, på en av landets riktigt tunga riksanstalter, har jag ärligt talat mycket svårt att se tobaksbruk som ett missbruk. När man sett vad lim/thinner- alkohol-, tablett/medicin-, narkotikamissbruk ställer till med så förefaller tobak mycket lindrigt i sammanhanget. Jag vill också ta samtliga icke-rökare ur den villfarelsen att effekterna av bruk av tyngre droger enbart drabbar missbrukaren: Det kan tusentals arbets-, skolkamrater, vänner och familjemedlemmar vittna om. Jämför gärna samhällets vårdkostnader också. Min gamla chef, Ann-Britt Grûnewald har skrivit en del intressanta böcker i ämnet för den som är intresserad. Precis som Copycat skrev här ovan: Byt ut ordet rökare mot invandrare i era åsikter och uttalanden så skulle många här kunna åtalas för hets mot folkgrupp! Märk också väl att de rökare som uttalat sig här, i stort sett ger er rätt i att vi (rökare) ska ta hänsyn, gå undan, inte röka inomhus etc. Lite proportioner i debatterandet skulle inte skada... Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|