|
Jag har upplevt detta att läkare ofta ser bara till ett eller två symptom.
Har varit ett otal ggr. till vårdcentralen med en mängd symptom såsom....hudutslag (eksem), psoriasis i hårbotten, huvudvärk, synförändringar, ont i alla leder och muskler, uppsvullet knä (som en fotboll). När det sistnämda drabbade mig så trodde läkaren att det kunde röra sig om propp i benet så jag fick åka in akut på remiss...jag blev inlagd på medicinavd. hade 83 i sänka och över 38 i feber.
En läkare kom ner till medicinavd. från reumatologen för att kika på mitt knä och fotleder som svulllnat, han ville jag skulle ta en skiktröntgen samma dag. Morgonen efter på ronden berättade han att min högra lunga var full av ärrbildningar och han och hans kollger hade diskuterat alla min symptom och kommit fram till att jag har "Vasculit" en autoimmun sjukdom som slår sig på inre organ och ger alla dess symptom och ännu fler om man har otur.
Tänk vilken tur jag hade som svullnade upp i knät och fick en redig diagnos av en duktig läkare efter så himla många år.
Det har verkligen varit en tuff tid men som tur är har lungan repat sig och blivit bra.
Nu har jag fått 10 st. Cytostaticabehandlingar från början av juni förra året till 12/12 + började på en dos av 14 tabletter kortison per dag (men är nu nere i 2 per dag)......i ett år framöver ska jag nu äta "Azatioprin/Imurel" 150 mg/dag och fortsätta med kortisonet.
Detta är tydligen en allvarlig sjukdom....och jag undrar verkligen hur det hade gått om jag inte fått åkt in med mitt svullna knä (som INTE var en propp).
|