problemet med att gräva ner dom i jorden är att larver och sniglar äter upp dom.
när jag tar ut mina så är dom kvar i krukor och placerar dom högt och så sniglar inte kommer åt. så jag kan verkligen inte rekommendera att plantera dom i marken, utan ha kvar dom i krukorna.
jag tar ut mina när det är ca +5c ute (tar in vid frost), amaryllis älskar sol och värme under sommaren. först placera dom i östläge så dom vänjer sig sedan i maj flytta dom lite soligare och sedan direkt söder sol.
snart kommer det ''spruta'' ut blad snabbt. oftast klarar dom sig med vattnet som kommer från himmelen. men dom får ju extra vatten när dom ska ha näring. amaryllis vill ha mycket näring ca 1gång i veckan fulldos från maj till aug. sedan tar man in dom innan frosten, det är bra att dom är ute under hösten då lökens tillväxt börjar när det är under +15c.
när man sedan tar in den så sätter man den varmt och ljust, och väntar på knoppen. när knoppen kommer kan man ge lite näring och vattna igenom dom. under tiden den blommar ska dom vattnas men sedan torka ut.
när den blommat klart är det bara att ha kvar den i fönstret som en vanlig krukväxt sedan tar man ut den till våren igen. i feb-mars planterar man om dom i en större kruka med väldränerad men näringsrik jord.
ett annat alt är att placera den torrt och svalt direkt efter man tagit in den. då blommar den istället till våren-sommaren efter det att den vaknat.
|