Nu har jag med mailat till TV4-gruppen, jag skrev så här:
Hej!
Varför visas inga vettiga trädgårdsprogram på TV4?
Jag har inte sett ett riktigt trädgårdsprogram riktat till trädgårdsintresserade i Sverige sedan Gröna Rum med Gunnel Carlsson på svt – och det var många år sedan!
Inte ens den programserien var komplett eftersom det mest visas trädgårdar från Skåne och Blekinge (växtzon 0 – 2) när det visas trädgårdar i svensk TV. Det finns ju en överväldigande majoritet av trädgårdar och trädgårdsmänniskor norr om de två absolut sydligaste landskapen – väldigt sällan visas trädgårdsprogram om odling i växtzon 4 – 8.
Heminredning/design är väldigt populärt sedan flera år och även trädgårdsintresset har fått många anhängare – men trädgårdsprogrammen lyser med sin frånvaro. Trädgårdsföreningar runt om i landet sväller av medlemmar. Det finns så mycken odlarglädje och trädgårdskunskap runt om i landet.
Många med mig törstar efter en bra och mångsidig programserie, en som inte bara handlar om de senaste trenderna och prylarna för att snabbt skapa ett moderiktigt "utomhus-vardagsrum" av sin trädgård. Vi vill ha en serie som handlar om växter och odling i hela Sverige, gärna med fokus på trädgård i norr. Ni anar inte hur stort trädgårdsintresset är i norra delarna av landet! Vi har så mycket mer än snö och renar här uppe, vår odlingssäsong må vara kort vad gäller antal månader – men den är intensiv!
Diskussion om detta ämne förs bl.a. på Sveriges största trädgårdsforum Odla.nu - kolla här t.ex.:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry973818Vänliga hälsningar ...
trädgårdsintresserad i Luleå, växtzon 5-6.
CITAT (Betty @ 11-02-2009, 11:15)

Nu har jag med mailat till Eva Hamilton på svt, hoppas hon lyssnar på oss.

(jag länkade även till den här diskussionen)
Fått ett snabbt svar av Eva Hamilton, en kopia av det svar du fick Eva i Höga...
Redigerat av Betty: 11-02-2009, 11:54