Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Egypten, Har någon av er varit där??
          diva&hero
          Inlägg 03-03-2009, 21:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Vi åker till Egypten nu i mars. Har aldrig varit där, men nu ska vi följa med några kompisar. Har fått för mig att det är skitigt och lite farligt att åka dit därför har det inte lockat mig.. Dom som vi åker med var där förra året också,är jättenöjda.
          Men nu ska jag ge det en chans.
          Är det nån av er som varit där? Om ja, vad tyckte du? Några tips ?
          (Har vaccinerat oss mot hepatit A, tagit drickvaccin mot turistdirré, ska köpa några dundertabletter för det också ifa.. Det är typ det enda man hör, att folk blir magsjuka så jag är väl förberedd mot det.. sick.gif Handsprit ska med också.)
          Men lite andra tips önskas som inte har med ovanstående att göra! Vill få en positivare syn på det hela. wink.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva-Helene
          Inlägg 03-03-2009, 22:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Ja jag har varit där. För 17 år sedan, så det kan ju ha ändrats lite. Jag var i Alexandria, hälsade på en som bodde där och det var ordnat så att jag fick bo i en lägenhet i Mamura.
          Varje dag åkte och gick vi runt i staden, besökte dom sevärdheter som hade öppet (det var från jul - ett par dagar efter trettondagen så "turistmagneterna" hade stängt för underhåll) och basarer, gallerior, konditorier m.m.
          Tips: textilier är billiga och har bra kvalité men ska du köpa kläder så kolla sömmarna noga! Allt är billigt där med våra pengar - förresten, apropå pengar så (om det funkar som för 17 år sedan) köp resecheckar i USA-dollar och växla in i egyptiska pund på växlingskontor där nere, inte i bankerna!
          Missa för allt i världen inte att köpa grillad/stekt fisk/bläckfisk från gatuköken som finns lite överallt i städerna! Den smakar gudomligt!!!
          Att åka taxi är inte heller det dyrt i Egypten (för oss), men taxibilarna kan ibland hålla ihop tack vare ståltråd o snören...
          Om ni besöker Alexandria så missa inte Montazah! Palats-parken är fantastisk! Det finns restaurang i parken också.
          Och, viktigt! Pruta!
          Luften i städerna (var det iaf då) skitig. Duscha varje dag är ett måste för hälsans skull. Försök blunda för alla fritt springande hundar och katter... Om ni tänker åka häst och vagn, kolla hur hästen behandlas av föraren - jag såg några grymheter, men även dom som brydde sig om sin häst.
          Ja...få se om jag kommer på mer senare. Men, ha en underbar resa och njut!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          diva&hero   Egypten   03-03-2009, 21:58
          Markus_H   Jag har tyvärr inte varit i Egypten (än) men skull...   03-03-2009, 22:20
          Christina i Taxinge~   Jag har varit en vecka i Hurghada och dit åker jag...   03-03-2009, 22:34
          Aqvakul   Jag har bokat två resor till Egypten och båda har ...   03-03-2009, 22:44
          diva&hero   Vi ska tyvärr inte till pyramiderna, tar ca 6 h di...   03-03-2009, 23:20
          Agger   Finns tydligen 10 restauranger på hotellet och vi ...   05-03-2009, 15:14
          Huggorm   Det där med magsjuka behöver man nog inte vara så ...   03-03-2009, 23:37
          Markus_H   Det där med magsjuka behöver man nog inte vara så ...   03-03-2009, 23:54
          stennie   Vi var där för ett par år sedan, i Hurghada...vill...   04-03-2009, 10:12
          Vippan   Jag har varit i Egypten visserligen bara 1 vecka,i...   04-03-2009, 10:27
          diva&hero   Snorkla! Det glömde jag ju bort helt och hålle...   04-03-2009, 10:54
          Rihane   Jag ska ge dig ett bra tips. En fras som är den bä...   04-03-2009, 10:55
          Alba   En väninna till mig var i Hurghada i fjol kring ju...   04-03-2009, 13:10
          HelenJ   Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. De...   04-03-2009, 23:33
          Solstorm   Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. De...   05-03-2009, 14:01
          Markus_H   Många reseböcker och många som har varit i Kairo o...   04-03-2009, 23:41
          Lilla Birka   Tänk för all del också på att isbitar oftast är gj...   05-03-2009, 15:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 00:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon