Så tråkigt Uno ...livet i dammen dör om det inte finns tillräckligt med syre, jag kopierar in mitt tidigare svar till dig från den andra tråden...
"Det är viktigt att rensa dammen från löv och skräp på hösten, dock inte byta vatten för då får man börja från början igen som med en ny damm. Det organiska materialet som sjunker till botten bryts under vintern ner av mikroorganismer.
Mikroorganismerna förbrukar syre vid nedbrytningen och dammen blir syrefattig. I syrefattiga vatten miljöer bildas metangas eller sumpgas som är ett kolväte. Fullt möjligt att också svavelväte bildas om miljön blir alltför syrefattig men det känner man direkt på lukten, det luktar ruttna ägg. Svavelvätet är lättflyktigt och oxideras snabbt vid syresättning av vattnet.
Att syresätta vattnet är därför viktigt, att enbart hålla ett öppet hål räcker inte, viss syresättning sker alltid vid luftkontakt med vattenytan men i alltför liten omfattning. Endast ytvattnet syresätts och når inte ned till fiskarna i dammen.
Därför krävs någon form av cirkulation av vattnet men för kraftiga rörelser av vattnet är heller inte bra för då måste fiskarna använda för mycket energi för att stå emot vågrörelserna - lagom är bäst.
Jag har i alla år haft en frigolitskiva med ett rör upptill som jag sätter i dammen på hösten. Isen fryser inte under frigoliten och röret släpper ut gaserna. För syresättningen har jag en liten pump med s.k. syrekulor som jag släpper ner på botten under frigolitskivan. Det bubblar sakta från syrekulorna hela vintern och på så sätt når syret även till botten. Denhär typen av pumpar finns att köpa på alla ställen där man säljer dammtillbehör."
|