Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dom har kommit upp... hur gör jag nu?, Med Sommarmalva & Prakportlak
          blomkronan
          Inlägg 04-03-2009, 20:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

naughty.gif jag har nog sått dom för tidigt... men jag kunde inte låta bli...

Nu undrar jag hur jag ska göra när jag ska skola om dom, och sen plantera ut.

Sommar malvan
          Den kunde jag hantera den var ok i storlek... det blev 48 st, dom står nu en och en i små 4 cm krukor.
          Men min fråga är hur växer den sen, planterar man den i krukor? hur många plantor per kruka brukar ni sätta... tex 5 liters kruka. Jag kan ju inte behålla alla plantor själv... så jag vill veta hur många jag ska spara till några krukor. eller trivs den bättre i jorden?
          Bifogad fil  sommarmalva.jpg ( 17.25k ) Antal nedladdningar: 28

Mitt största bekymmer är Prakportlak "Portulaca grandiflora"
          På påsen stog det att det skulle bli ca 60 plantor... det blev säkert 300 st!!!!!!
          Kan det vara så att man planterar flera i en kruka vid första omskolningen, som man gör med lobelia???
          Dom är pyttepytte små än men när det är dax för omskolning ville jag veta hur jag ska göra...
          Bifogad fil  Praktportlak.jpg ( 37.19k ) Antal nedladdningar: 50

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-03-2009, 22:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag sådde alla mina malvor i samma krukor dom grodde alla, och trångt hade dom. av någon anledning skolade jag inte om dom. utan jag delade på dom sen och planterade dom direkt i marken i april-maj. och det bli jätte vackra och blommade extremt mycket. blev också ca 1m höga.

men annars kan du skola om dom med 2-3plantor i varsin kruka när dom fått kartärsblad. och därefter plantera ut dom i rabatten, jag vet inte hur dom är i kruka har aldrig haft dom i kruka(ska dock ha i år). jag tror dom blir bättre av att vara i marken i närinsgrik jord.

ska du ha dom i kruka så får du ju ta större krukor vartefter dom växer och gödsla och vattna hela sommaren.

portlak kan du ha lite trångare har jag för mig. och dom funkar både i kruka och i marken. gillar mycket värme och sol.

Redigerat av flaxss: 04-03-2009, 23:00

Citera
          blomkronan
          Inlägg 04-03-2009, 23:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (flaxss @ 04-03-2009, 22:59) *
          jag sådde alla mina malvor i samma krukor dom grodde alla, och trångt hade dom. av någon anledning skolade jag inte om dom. utan jag delade på dom sen och planterade dom direkt i marken i april-maj. och det bli jätte vackra och blommade extremt mycket. blev också ca 1m höga.

men annars kan du skola om dom med 2-3plantor i varsin kruka när dom fått kartärsblad. och därefter plantera ut dom i rabatten, jag vet inte hur dom är i kruka har aldrig haft dom i kruka(ska dock ha i år). jag tror dom blir bättre av att vara i marken i närinsgrik jord.

ska du ha dom i kruka så får du ju ta större krukor vartefter dom växer och gödsla och vattna hela sommaren.

portlak kan du ha lite trångare har jag för mig. och dom funkar både i kruka och i marken. gillar mycket värme och sol.

Jag vet inte än om det blir dom som får stå i kruka... Men jag måste nog ha en hel del i kruka i år, jag har nog "sått frön över huvudet" i år mina rabatter kommer inte räcka till... naughty.gif

Jag omskola dom i dag en och en i 4 cm krukor. När dom vuxit till sig så måste jag förstås prova om det går att ha dom i kruka... plantera ihop 3 st i en kruka vi får se hur det blir i sommar. resten får komma ner i jorden smile.gif

Tack Sussie och Flaxss för svaren smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 12:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon