CITAT (HelenJ @ 04-03-2009, 23:33)

Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. Det var lagom varmt, lagom mycket turister, vi fick se delfiner i Röda Havet, vi åkte både till Luxor och Kairo (trots långa resor - bussarna är faktiskt rätt OK), vi snorklade och åkte på ökensafari. Hotellet var bra och vi blev visserligen köriga i magen men iaf inte liggande sjuka. Jag var jättenöjd med allt vi fick se och allt vi gjorde. Att rida kamel fram till pyramiderna är en upplevelse!
Men jag kommer aldrig mer att åka till Egypten. Försäljarna är så fruktansvärt obehagliga! Man kan inte gå på en gata och kasta en blick mot en butik - man kan faktiskt inte ens se på folk utan att bli indragen i en butik, påtvingad te som inte är jättegott, och sen slipper man inte ut förrän man har handlat - dyrt! Allting har hutlösa priser från början och det ska naturligtvis prutas ner många 100 gånger - men prutningsproceduren är ytterst otrevlig. De anklagar en för att tycka illa om dem, vilja ta ifrån dem levebrödet, vara otrevliga... Jag var ofta rädd när jag satt som ensam tjej med mina barn i en butik med enbart män som uppträdde så hotfullt. Så ofta ofta köpte jag saker till ungefär 50 gr det rätta priset bara för att slippa ifrån dem. Bra marknadsidé ju... Det enda man kan göra är att titta stint ner i marken och mer eller mindre ta sig fram springande. De tre sista dagarna vägrade jag gå ut!
Dessutom är miljförstöringen monumental - Kairo ligger på första plats på listan över värsta smogstaden i världen. En natt där räckte för att låta som om man levt ett helt liv med whisky och cigarrer.
Deras pengar är super superäckliga och förmodligen orsak till de flesta magsjukorna. Tvätta alltid händerna med antiseptiskt när du tagit i pengar! Men det finns bankomater i minsta håla, så att ta ut pengar via VISA eller MasterCard är inga problem. Du behöver absolut inte krångla med resecheckar. Se till att alltid ha lite småpengar så du kan betala "bakshish" (dricks). Lönerna är väldigt låga och många lever på vad de kan få i bakshish. Alla ska ha bakshish - busschaufför, hotellpersonal, taxiförare, toalettstädare, hästdroskor....
På stranden slipper man nog förstås att bli antastad av otrevliga obehagliga försäljare. Så jag hoppas du får en riktigt härlig vecka i solen.
Jag förstår precis hur du menar Helen. Jag har aldrig varit i Egypten men i mellanöstern och jag kan tänka mig att vissa saker är lika. Som västerländsk kvinna och ickemuslim så kan man nog inte sjunka lägre. Trots att man går med kroppen täckt med kläder och slår ner blicken så finns föraktet där överallt. Att gå ensam på stan var obehagligt. Jag och en kvinna till var i souken en gång utan manligt sällskap men aldrig mer. Där var det riktigt hotfullt och absolut inte ofarligt.
Fast jag känner många som varit i Egypten och är helnöjda, men man ska nog tänka på var man rör sig någonstans om man inte har manligt sällskap.