Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Egypten, Har någon av er varit där??
          diva&hero
          Inlägg 03-03-2009, 21:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Vi åker till Egypten nu i mars. Har aldrig varit där, men nu ska vi följa med några kompisar. Har fått för mig att det är skitigt och lite farligt att åka dit därför har det inte lockat mig.. Dom som vi åker med var där förra året också,är jättenöjda.
          Men nu ska jag ge det en chans.
          Är det nån av er som varit där? Om ja, vad tyckte du? Några tips ?
          (Har vaccinerat oss mot hepatit A, tagit drickvaccin mot turistdirré, ska köpa några dundertabletter för det också ifa.. Det är typ det enda man hör, att folk blir magsjuka så jag är väl förberedd mot det.. sick.gif Handsprit ska med också.)
          Men lite andra tips önskas som inte har med ovanstående att göra! Vill få en positivare syn på det hela. wink.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelenJ
          Inlägg 04-03-2009, 23:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. Det var lagom varmt, lagom mycket turister, vi fick se delfiner i Röda Havet, vi åkte både till Luxor och Kairo (trots långa resor - bussarna är faktiskt rätt OK), vi snorklade och åkte på ökensafari. Hotellet var bra och vi blev visserligen köriga i magen men iaf inte liggande sjuka. Jag var jättenöjd med allt vi fick se och allt vi gjorde. Att rida kamel fram till pyramiderna är en upplevelse!

Men jag kommer aldrig mer att åka till Egypten. Försäljarna är så fruktansvärt obehagliga! Man kan inte gå på en gata och kasta en blick mot en butik - man kan faktiskt inte ens se på folk utan att bli indragen i en butik, påtvingad te som inte är jättegott, och sen slipper man inte ut förrän man har handlat - dyrt! Allting har hutlösa priser från början och det ska naturligtvis prutas ner många 100 gånger - men prutningsproceduren är ytterst otrevlig. De anklagar en för att tycka illa om dem, vilja ta ifrån dem levebrödet, vara otrevliga... Jag var ofta rädd när jag satt som ensam tjej med mina barn i en butik med enbart män som uppträdde så hotfullt. Så ofta ofta köpte jag saker till ungefär 50 gr det rätta priset bara för att slippa ifrån dem. Bra marknadsidé ju... Det enda man kan göra är att titta stint ner i marken och mer eller mindre ta sig fram springande. De tre sista dagarna vägrade jag gå ut!
          Dessutom är miljförstöringen monumental - Kairo ligger på första plats på listan över värsta smogstaden i världen. En natt där räckte för att låta som om man levt ett helt liv med whisky och cigarrer.

Deras pengar är super superäckliga och förmodligen orsak till de flesta magsjukorna. Tvätta alltid händerna med antiseptiskt när du tagit i pengar! Men det finns bankomater i minsta håla, så att ta ut pengar via VISA eller MasterCard är inga problem. Du behöver absolut inte krångla med resecheckar. Se till att alltid ha lite småpengar så du kan betala "bakshish" (dricks). Lönerna är väldigt låga och många lever på vad de kan få i bakshish. Alla ska ha bakshish - busschaufför, hotellpersonal, taxiförare, toalettstädare, hästdroskor....

På stranden slipper man nog förstås att bli antastad av otrevliga obehagliga försäljare. Så jag hoppas du får en riktigt härlig vecka i solen.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Solstorm
          Inlägg 05-03-2009, 14:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (HelenJ @ 04-03-2009, 23:33) *
          Jag var i Hurghada två veckor över nyår i fjol. Det var lagom varmt, lagom mycket turister, vi fick se delfiner i Röda Havet, vi åkte både till Luxor och Kairo (trots långa resor - bussarna är faktiskt rätt OK), vi snorklade och åkte på ökensafari. Hotellet var bra och vi blev visserligen köriga i magen men iaf inte liggande sjuka. Jag var jättenöjd med allt vi fick se och allt vi gjorde. Att rida kamel fram till pyramiderna är en upplevelse!

Men jag kommer aldrig mer att åka till Egypten. Försäljarna är så fruktansvärt obehagliga! Man kan inte gå på en gata och kasta en blick mot en butik - man kan faktiskt inte ens se på folk utan att bli indragen i en butik, påtvingad te som inte är jättegott, och sen slipper man inte ut förrän man har handlat - dyrt! Allting har hutlösa priser från början och det ska naturligtvis prutas ner många 100 gånger - men prutningsproceduren är ytterst otrevlig. De anklagar en för att tycka illa om dem, vilja ta ifrån dem levebrödet, vara otrevliga... Jag var ofta rädd när jag satt som ensam tjej med mina barn i en butik med enbart män som uppträdde så hotfullt. Så ofta ofta köpte jag saker till ungefär 50 gr det rätta priset bara för att slippa ifrån dem. Bra marknadsidé ju... Det enda man kan göra är att titta stint ner i marken och mer eller mindre ta sig fram springande. De tre sista dagarna vägrade jag gå ut!
          Dessutom är miljförstöringen monumental - Kairo ligger på första plats på listan över värsta smogstaden i världen. En natt där räckte för att låta som om man levt ett helt liv med whisky och cigarrer.

Deras pengar är super superäckliga och förmodligen orsak till de flesta magsjukorna. Tvätta alltid händerna med antiseptiskt när du tagit i pengar! Men det finns bankomater i minsta håla, så att ta ut pengar via VISA eller MasterCard är inga problem. Du behöver absolut inte krångla med resecheckar. Se till att alltid ha lite småpengar så du kan betala "bakshish" (dricks). Lönerna är väldigt låga och många lever på vad de kan få i bakshish. Alla ska ha bakshish - busschaufför, hotellpersonal, taxiförare, toalettstädare, hästdroskor....

På stranden slipper man nog förstås att bli antastad av otrevliga obehagliga försäljare. Så jag hoppas du får en riktigt härlig vecka i solen.

Jag förstår precis hur du menar Helen. Jag har aldrig varit i Egypten men i mellanöstern och jag kan tänka mig att vissa saker är lika. Som västerländsk kvinna och ickemuslim så kan man nog inte sjunka lägre. Trots att man går med kroppen täckt med kläder och slår ner blicken så finns föraktet där överallt. Att gå ensam på stan var obehagligt. Jag och en kvinna till var i souken en gång utan manligt sällskap men aldrig mer. Där var det riktigt hotfullt och absolut inte ofarligt.

Fast jag känner många som varit i Egypten och är helnöjda, men man ska nog tänka på var man rör sig någonstans om man inte har manligt sällskap.

Citera

Inlägg i den här tråden
          diva&hero   Egypten   03-03-2009, 21:58
          Markus_H   Jag har tyvärr inte varit i Egypten (än) men skull...   03-03-2009, 22:20
          Christina i Taxinge~   Jag har varit en vecka i Hurghada och dit åker jag...   03-03-2009, 22:34
          Aqvakul   Jag har bokat två resor till Egypten och båda har ...   03-03-2009, 22:44
          Eva-Helene   Ja jag har varit där. För 17 år sedan, så det kan ...   03-03-2009, 22:48
          diva&hero   Vi ska tyvärr inte till pyramiderna, tar ca 6 h di...   03-03-2009, 23:20
          Agger   Finns tydligen 10 restauranger på hotellet och vi ...   05-03-2009, 15:14
          Huggorm   Det där med magsjuka behöver man nog inte vara så ...   03-03-2009, 23:37
          Markus_H   Det där med magsjuka behöver man nog inte vara så ...   03-03-2009, 23:54
          stennie   Vi var där för ett par år sedan, i Hurghada...vill...   04-03-2009, 10:12
          Vippan   Jag har varit i Egypten visserligen bara 1 vecka,i...   04-03-2009, 10:27
          diva&hero   Snorkla! Det glömde jag ju bort helt och hålle...   04-03-2009, 10:54
          Rihane   Jag ska ge dig ett bra tips. En fras som är den bä...   04-03-2009, 10:55
          Alba   En väninna till mig var i Hurghada i fjol kring ju...   04-03-2009, 13:10
          Markus_H   Många reseböcker och många som har varit i Kairo o...   04-03-2009, 23:41
          Lilla Birka   Tänk för all del också på att isbitar oftast är gj...   05-03-2009, 15:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 14:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon