CITAT (flaxss @ 06-03-2009, 13:32)

hade missat att skriva här!
Grattis till din nya citrus, Maria har skrivit hur du sköter den så gör dom som hon skrev så kommer den trivas.
jag har nu tagit ut samtliga citrusar ( har varit ca +5c +7c i skuggan och frostfritt under flera nätter), men snart får mina åka in igen. då det skulle bli kallt i helgen.
har man inget svalt ställe att övervintra dom på så kan man göra som jag har gjort denna vinter
jag hade dom ute så länge jag kunde (utan att utsätta dom för frost), sedan tog jag in dom och satte dom i ett svalt fönster ca +10c +20c. och med extra ljus. då tror dom att det är ''vår'' inne och börjar att blomma. och mina tappade inte blad förutom min apelsin som endast tappade 5-10blad.
innan har jag övervintrat dom i en källare som hållit ca +10c. men då jag denna vinter bor i lägenhet så hade jag inget val för mina plantor och jag trodde det skulle gå åt skogen, men det har faktiskt funkat bättre än vad jag trott. dom har ju fått vintervila fast ute.
annars om man kan är det bästa alt ett ljust utrymme som håller ca +5c +10c.
Tack för grattiset Linus samt för dina tips!
Jag tänker verkligen göra mitt yttersta

och jag hoppas att jag ska "ro i land" denna utmaning.
Här har vi närmare metern med snö fortfarande, så att ta ut en citrus på altanen
nu, skulle nog få mina grannar att ringa efter polisen...
Dock, så har vi haft plusgrader 2 dagar i rad...
Det kallaste som jag också har i mitt hus, är i min källare. I dagsläget så har jag alla pelargoner, fuxior, änglatrumpeter, frostkänsliga rosor, dahlior, kannor, m.m. där i
matkällaren.
Men, jag kommer inte att kunna ha citrusen där, för citrusen vill ju ha det BÅDE ljust
och svalt.
Då jag inte tidigare har haft någon växt som har ställt dessa krav, så har jag av naturliga skäl inte ordnat det så heller.
Har dock lite idéer, angående hur jag ska göra, inför nästkommande vinter och kommer så småningom att fundera tillsammans med ER...
men nu vill jag ha VÅR OCH SOMMAR först!

CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:15)

Tänk att sitta där i badbaljans +35 med bubbel och titta genom panoramarutorna på snön som faller, ett gott glas vin på som balanserar på kanten och doften från nyutslagna citrusar....
Herregud, Jag tror jag svimmar... Det är ju MIN dröm också!!!
Tack Maria, då får det bli en plastkruka!
Nu ska jag ta och sätta igång... Lägger väl in en bild sedan när det är klart.